Port Gdynia od strony wody

Zachęcamy do obejrzenia zdjęć nabrzeży w Porcie Gdynia, sfotografowanych pod koniec sierpnia 2020 r. podczas rejsu po portowych basenach. Widać na nich przedsiębiorstwa funkcjonujące na terenie portu oraz statki przycumowane przy nabrzeżach. Za kilka lat port będzie wyglądał inaczej, ponieważ przygotowywane są znaczące inwestycje, w tym pogłębienie kanałów, poszerzenie bramy portowej, a przede wszystkim budowa Portu Zewnętrznego.

Z infrastruktury i terminali portu korzystają najwięksi światowi operatorzy żeglugowi, w tym m.in. MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi, Stena Line. Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. Strategiczną inwestycją w fazie realizacji jest Port Zewnętrzny. Jako priorytetowe zadanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. uzyskał akceptację Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i został umieszczony w rządowym projekcie Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Głębokowodny Port Zewnętrzny powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie – na sztucznym lądzie, wychodzącym poza obecny falochron ochronny.

Do największych obecnie prowadzonych zadań inwestycyjnych w Porcie Gdynia należy pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. W planach jest również budowa falochronów zewnętrznych, wspólnego przedsięwzięcia ZMPG i Urzędu Morskiego w Gdyni. Od falochronu głównego w stronę zatoki na długości 3714 metrów zostanie pogłębiony tor podejściowy z obecnej głębokości koło 14 m do 17 metrów i z obecnej szerokości 150 metrów do 280 metrów, jak również zostaną przebudowane 2 główki falochronu głównego umożliwiające powstanie przy wejściu głównym do portu głębokości 17 m.

– „Jest to element większego, bardziej zaawansowanego projektu – czyli całej infrastruktury hydrotechnicznej od wejścia głównego aż do basenu kontenerowego (Nabrzeża Puckiego), przy których roboty trwają od 3 lat. Obecnie akwen wewnętrzny ma 13,5 ma, a  w ramach naszego zadania wspólnego będzie pogłębiony do 16 m. Niezbędne do jego realizacji było przebudowanie niektórych nabrzeży, do tej chwili wykonaliśmy już Nabrzeże Włoskie i Słowackie, przystępować będziemy do przebudowy Nabrzeża Norweskiego. Wybudowana została już także nowa obrotnica numer 2, która umożliwi docelowo obracanie statków o długości 400 m” – informuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia.