Trzy nowe elektryczne suwnice RMG rozpoczęły przeładunki na bocznicy kolejowej w DCT Gdańsk. Zostały zakupione w ramach programu rozbudowy T2b. Są już w pełni operacyjne i pozwolą zwiększyć efektywność przeładunków w terminalu.
Suwnice przypłynęły do DCT w częściach w lipcu 2019 z Chin. Ogromne elementy nowego sprzętu zostały przetransportowane do miejsca montażu. W tym samym czasie rozpoczęto prace nad stworzeniem nowych szyn dla suwnic RMG. To skomplikowane zadanie, gdyż bocznica kolejowa musi pozostać w pełni operacyjna. Po pomyślnym przejściu pierwszych testów, są one gotowe do rozpoczęcia obsługi pociągów na bocznicy.
Suwnice RMG mają 47 m długości, 20 m wysokości, 28 m szerokości i przeznaczone są do pracy na szynach. Ponieważ są zasilane elektrycznie mają niższe emisje niż dawne suwnice placowe RTG. Są nie tylko większe i bardziej wydajne, ale także szybsze z maksymalną prędkością jazdy wynoszącą 150 m na minutę.
Dla wyobrażenia, wielkość suwnicy RMG to długość 8 kontenerów 20-stopowych postawionych jeden za drugim oraz wysokość 8 takich kontenerów postawionych jeden na drugim.
Dodatkową funkcjonalnością suwnic RMG jest obracanie kontenera w osi pionowej o 360 stopni oraz możliwość pracy 24 h na dobę w każdych warunkach pogodowych, nawet przy wietrze o prędkości 90 km/h.
Nowe szyny i suwnice RMG są pierwszym krokiem w modernizacji kolei w programie T2b. DCT Zwiększy następnie liczbę torów z 4 do 7 i wydłuży je do 750 m. W efekcie terminal będzie miał tory kolejowe o długości 5,25 km, ponad dwukrotnie zwiększając możliwości przeładunkowe na kolei.
Suwnice RMG będą również wyposażone w systemy automatycznego odczytywania numerów kontenerów dla podniesienia wydajności, niezawodności, a przede wszystkim bezpieczeństwa operacji przeładunkowych.
– Rozbudowa naszej bocznicy kolejowej podwoi nasze zdolności przeładunkowe na kolei do ponad miliona TEU. Pierwszy istotny krok został zrealizowany – przebudowa bocznicy tak, aby mogła być obsługiwana przez nasze nowe suwnice RMG. Następnie, tory zostaną rozbudowane do długości 750 m, a ich liczba zwiększy się z czterech do siedmiu. Projekt ten wymaga starannego zaplanowania, ponieważ jest realizowany jednocześnie z odbywającymi się przeładunkami na bocznicy – mówi Cameron Thorpe, dyrektor generalny DCT Gdańsk.
Całość komponentu kolejowego programu T2B ma być ukończona pod koniec 2021 roku. Inwestycje te zostały uzgodnione z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, który inwestuje w dodatkowy tor kolejowy do DCT, podwajając jego przepustowość, a także budując dostęp dwutorowy z wiaduktem na liniach kolejowych.
– Wierzymy, że inwestycje, które prowadzimy na kolei są bardzo potrzebne dla rozwoju całego kraju. Pomimo spowolnienia gospodarczego, nadal 35 proc. wszystkich kontenerów w ruchu lądowym w porcie w Gdańsku wywozi się koleją. W DCT, w pierwszych czterech miesiącach 2020 nie tylko wzrosła ilość ładunków obsługiwanych koleją, ale także wzrósł udział kolei ogółem. 35 proc. to bardzo dobry wynik, ale zarówno my jak i nasi kontrahenci widzimy jeszcze większy potencjał w transporcie kolejowym – podsumowuje Dominik Landa, dyrektor handlowy DCT Gdańsk.