Do portu w Hamburgu mogą zawijać największe statki

Port Hamburg
dmncwndrlch, Pixabay

Zakończył się drugi etap pogłębiania dna rzeki Łaba. Celem inwestycji było umożliwienie statkom kontenerowym o zanurzeniu do 13,50 m dotarcie do portu w Hamburgu niezależnie od pływów morskich. Tor wodny jest teraz głębszy od 1 do 1,9 m wobec sytuacji sprzed rozpoczęcia inwestycji.

Dzięki pogłębieniu dna Elby do Hamburga mogą zawijać statki Megamax o szerokości do 62,50 m i długości do 400 m. Po porcie mogą się poruszać jednostki o zanurzeniu do 13,10 m. Przed regulacją rzeki port przyjmował tylko statki zanurzone do 11,40 m. Podczas przypływu Port Hamurg jest w stanie przyjąć statki o zanurzeniu 15,40 m. Wcześniej podczas korzystnych pływów maksymalne zanurzenie wynosiło 13,60 m.

– Cieszymy się, że po latach planowania zakończono realizację megaprojektu, jakim było dostosowanie toru wodnego. Chcemy podziękować naszym partnerom i klientom, którzy podtrzymali wiarę w możliwości hamburskiego portu, jeszcze przed wykonaniem projektu. Od maja do grudnia 2021 r. do portu w Hamburgu zawinęło 2377 kontenerowców. Zanurzenie 666 z nich wynosiło 13,8 m. 96 z nich miało wymiary, które nie pozwoliłyby tym jednostką na zawinięcie, bez przebudowy toru wodnego. Aktualnie spodziewamy się poprawienia naszych statystyk – mówi Jens Meier, dyrektor generalny Hamburg Port Authority (HPA).

Dzięki pogłębieniu toru wodnego, kontenerowce zmierzające do Hamburga mogą zabrać na pokład dodatkowe 1800 TEU. Inwestycja ma jednak znaczenie nie tylko dla transportu ładunków. Do Hamburga mogą też wpływać większe statki turystyczne.

Pogłębienie toru wpłynie teraz na większą przepustowość kanału żeglugowego oraz na poprawę bezpieczeństwa żeglugi. Hamburg Vessel Coordination Center może teraz lepiej optymalizować planowanie rejsów po Łabie. Szybsze przemieszczanie się jednostek po rzece wpłynie też na mniejsze emisję zanieczyszczeń.

Korzyść z zakończonej inwestycji odczują także operatorzy portowych terminali – zwiększy się ich efektywność. Statki o większej długości niż 360 m będą miały nadawane dłuższe okna postojowe.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane