Prace przygotowawcze do budowy Drogi Czerwonej, czyli trasy do Portu Gdynia dostaną dofinansowanie z Programu Wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Zarządy CPK i Portu Gdynia zadeklarowały dalszą współpracę.
Miasto Gdynia oraz port morski w Gdyni od lat czekają ma wybudowanie Drogi Czerwonej, czyli trasy, którą ciężarówki będą przewoziły ładunki do i z portu, z pominięciem samego miasta. Dzisiaj ciężarówki przejeżdżają przez centrum miasta.
Na realizację inwestycji szacowanej na co najmniej 1,5 mld zł brakuje środków. Wczoraj minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
Program Wieloletni CPK, który jest już na ostatnim etapie uzgodnień na poziomie rządowym, zapewni finansowanie dla prac przygotowawczych do inwestycji w nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski w Baranowie, nowe linie kolejowe i inwestycje komplementarne.
– W rozwoju portów morskich niezwykle ważne jest zapewnienie bezpiecznego dostępu do terminali zarówno od strony morza, jak też lądu. Oprócz dostępu kolejowego w Gdyni ogromne znaczenie ma budowa tzw. Drogi Czerwonej. Cieszę się, że znajduje ona swoje miejsce w strategii budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – powiedział Marek Gróbarczyk.
W osobnym podpisanym porozumieniu o współpracy spółki Zarząd Portu Morskiego Gdynia i Centralny Port Komunikacyjny zobowiązały się do ścisłej współpracy przy realizacji istotnych projektów inwestycyjnych.
Istotne znaczenie dla trójmiejskich portów mają też planowane inwestycje kolejowe CPK na Pomorzu, w szczególności budowa nowej linii kolejowej nr 5 CPK–Płock–Grudziądz–Gdańsk i modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska. Umożliwią one np. osiągnięcie czasu przejazdu z Gdyni do Warszawy w 2 godz. 25 min. a do CPK w 2 godz. 10 min.
– Te inwestycje oznaczają rozdzielenie komunikacji pasażerskiej i towarowej, a tym samym zwiększenie przepustowości sieci kolejowej na potrzeby przewozów towarowych. Skrócenie czasu transportu do i z portów morskich będzie miało kluczowe znaczenie dla ich dalszego rozwoju – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.