EBOiR pożyczy DCT Gdańsk pieniądze na Baltic Hub 3

DCT Gdańsk

DCT Gdańsk startuje z budową trzeciego terminalu na terenie gdańskiego portu morskiego. Budowa Baltic Hub 3 jest mega inwestycją, której finansowanie zapewnić musi kilka instytucji finansowych. Jedną z nich jest Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju.

DCT Gdańsk posiada dwa terminale morskie (T1 i T2 – uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku), o łącznej przepustowości 3 mln TEU. Właściciele DCT od dawna snuli plany wybudowania nowego terminalu – Baltic Hub 3. Po jego ukończeniu na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Chociaż wykonawcy Baltic Hub 3 są już wybrani, to inwestor wciąż szuka źródeł finansowania tej mega inwestycji. Okazuje się, że wsparcia udzieli Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, który pożyczy DCT Gdańsk 100 mln euro w ramach wielobankowego pakietu finansowania o wartości 863,5 mln euro. Środki z kredyty mają być poza tym przeznaczone na zmodernizowanie dwóch wcześniejszych gdańskich terminali (T1 i T2).

– DCT Gdańsk stanie się jednym z 10 największych terminali portowych w Europie pod względem ilości przewożonych towarów. Terminale dalekomorskie DCT łączą kraje nadbałtyckie – w tym Skandynawię – z partnerami handlowymi w Azji, ale gdański port jest również połączony z rozległym regionem północnej, środkowej i wschodniej Europy poprzez system połączeń kolejowych i wodnych. Globalne wydarzenia ostatnich kilku lat pokazały, że logistyka odgrywa kluczową rolę w bezpieczeństwie gospodarczym – powiedziała Nandita Parshad, dyrektor Zarządzająca EBOiR ds. zrównoważonej infrastruktury.

Pierwsze statki trafią do Terminalu 3 do końca 2024 r., a pełne inwestycji zaplanowane jest na 2025 r.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane