Finał największej od 50 lat inwestycji w Porcie Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia

W Porcie Gdynia zakończono projekt „Budowa Publicznego Terminalu Promowego”. Inwestycja stwarza możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich i podwyższa zdolności przeładunkowe Portu w zakresie obsługi przewozów ro-ro i promowych.

– Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą od blisko 50 lat, inwestycją realizowaną w gdyńskim porcie. Przyczyni się do przyjmowania większej liczby promów oraz ułatwi manewrowanie promów o długości 240 mw. Skróci się czas związany z zawinięciem statku do portu, czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut. Co więcej w znaczący sposób podniesie konkurencyjność Portu Gdynia, zwiększy dostępność transportową od strony morza, co przełoży się na trwały rozwój portu – mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

200 specjalistów

Generalnym Wykonawcą Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia była Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska. – Realizacja inwestycji przebiegała na bardzo rozległym (ponad 6 ha) obszarze, co wymagało sprawnej koordynacji działań ponad 200 specjalistów ze wszystkich powyższych branż. Dziś możemy zaprezentować efekt tych prac – mówi Karol Zduńczyk, prezes DORACO.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia zrealizowany został zgodnie z ideą green port, której wyrazem jest zastosowane po raz pierwszy w Polsce przyłącze elektryczne. Korzystać z niego będą promy cumujące przy terminalu. OPS czyli onshore power supply zwany też cold ironing, to system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie, co eliminuje emisje dwutlenku węgla, tlenku siarki, tlenku azotu i drobnych cząstek. Redukuje również drgania oraz hałas wytwarzane przez generatory na promie, a także wydłuża żywotność silników pomocniczych na statku. Dzięki temu zmniejsza się negatywny wpływ transportu promowego na środowisko, jego oddziaływanie na centrum miasta. Poprawia się także komfort pracy załogi promów.

Na terminalu w głównej nawie znajduje się kamień węgielny, który został symbolicznie wmurowany w październiku 2019 r., mający kształt kotwicy jednego z najsłynniejszych polskich transatlantyków MS Piłsudski, będący siostrzaną jednostką MS Batory.

1150 m torowiska

W celu realizacji wielkopowierzchniowych placów manewrowych wykonano ponad 6,5 ha placów z kostki, stworzono ponad 5 km sieci sanitarnych, wykonano 1150 m torowiska i niemal taką samą ilość ogrodzenia placowego oraz zamontowano wysokie słupy oświetleniowe pozwalające na doświetlenie całego terenu parkingowego. Na wykonanie budynków kubaturowych, czyli budynku terminala, magazynu i fotoshooterów oraz galerii pasażerskiej wykorzystano 280 ton stali zbrojeniowej, 330 ton konstrukcji stalowej i około 4,5 tys. msześc. betonu. Nowy Publiczny Terminal Promowy wyposażono w specjalistyczne urządzenia, których konstrukcja i sposób pracy umożliwiają obsługę szerokiej gamy typów promów: zespół ramp nabrzeżowych oraz łącznik ruchomy, czyli poruszające się po torowisku urządzenie, zapewniające pieszą komunikację pasażerów i obsługi pomiędzy galerią stałą terminalu promowego a promem.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014 – 2020

Wartość inwestycji to ponad 290 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116 837 137,67 zł.

Zakończenie budowy Publicznego Terminalu Promowego jest jednym z elementów obchodów 99-lecia Portu Gdynia.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane