Budowa nowych autostrad, dróg ekspresowych czy obwodnic to tylko część działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zarządca drogowej infrastruktury wykonuje też mniejsze inwestycje poprawiające bezpieczeństwo, komfort i jakość istniejącej sieci dróg krajowych. Ich łączna wartość w najbliższych latach przekroczy 41 mld zł. W 2024 r. Dyrekcja ogłosiła przetargi na 83 zadania, na 110 podpisała już umowy, a przetargi na kolejne 107 zadań planuje wkrótce ogłosić.
W Programie Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) oraz Programie Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej ujętych jest ponad 1300 inwestycji. Prawie 1000 z nich to inwestycje polegające na punktowej poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kolejna grupa to ponad 250 zadań stanowiących kompleksowe przebudowy lub rozbudowy istniejących odcinków dróg krajowych, w tym budowy węzłów drogowych. GDDKiA realizuje również zadania mostowe, a także zadania poprawiające efektywność energetyczną i stan techniczny sieci.
Inwestycje za ponad 9 mld zł w toku
W ramach tych wszystkich inwestycji zrealizowanych będzie ok. 12 tys. zadań polegających na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. – Obecnie realizujemy 377 inwestycji o wartości 9,3 mld zł, kolejne 409 o wartości ok. 32 mld zł jest w trakcie przygotowania, a 34 pozostają na etapie przetargu – informuje GDDKiA.
W tym roku Dyrekcja ogłosi przetargi na 72 zadania punktowo poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego i 13 kompleksowych przebudów lub rozbudów, które poprawią bezpieczeństwo na dłuższych odcinkach dróg krajowych.
Zakończono już 523 inwestycje z PBID o wartości 1,39 mld zł. W efekcie piesi i kierowcy zyskali między innymi: 120 km chodników i 75 km dróg pieszo-rowerowych. Zainstalowano też prawie 4300 sztuk oświetlenia nad przejściami dla pieszych i przebudowano 33 skrzyżowania na ronda.
Na różnych etapach realizacji, przetargu i przygotowania GDDKiA ma m.in. 160 km chodników, ponad 190 km ścieżek pieszo-rowerowych oraz 20 km dróg rowerowych. Dyrekcja zbuduje lub przebuduje też 39 rond i doświetli 250 skrzyżowań. Pojawi się też 150 nowych lewoskrętów.
– Bezpieczeństwo pieszych poprawimy poprzez budowę 285 azyli i 290 zatok autobusowych. Ponad 5600 przejść dla pieszych zostanie doświetlonych, na 510 pojawią się dodatkowe znaki informujące o przejściu dla pieszych, a 51 zyska sygnalizację świetlną – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Ponad 500 mln zł – to szacunkowa wartość 28 drogowych obiektów inżynierskich, które są na etapie przygotowania. W tym roku GDDKiA planuje ogłosić przetargi na realizację trzech zadań o prognozowanej łącznej wartości blisko 73 mln zł.
W realizacji jest natomiast 27 drogowych obiektów inżynierskich o łącznej wartości ok. 665 mln zł.
GDDKiA stawia nowe mosty
– Istniejące mosty, wiadukty lub przepusty zastąpimy nowymi, np. mostami przez rzeki Noteć i Gwdę w Ujściu w ciągu DK11, czy nowym mostem w Łęcznej w ciągu DK82. Ponadto wymieniamy elementy konstrukcyjne istniejących obiektów, np. ustrój nośny mostu przez Wisłę w Sandomierzu w ciągu DK77. Wszystkie te inwestycje są już w trakcie robót budowlanych – informuje GDDKiA, która przygotowuje remonty 33 obiektów inżynierskich o szacowanej wartości 45,2 mln zł. W trakcie prac remontowych lub na etapie przetargu na te prace ma 37 drogowych obiektów inżynierskich o wartości ok. 114 mln zł. W tym roku planuje jeszcze ogłosić pięć przetargów na remonty o wartości ok. 8,2 mln zł.
Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. dotyczy kompleksowego utrzymania sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Jego głównym celem jest zwiększenie spójności sieci naszych dróg, zapewnienie wymaganego stanu technicznego istniejącej infrastruktury oraz intensyfikacja działań zmniejszających negatywny wpływ na środowisko.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Program ten wskazuje rodzaje zadań, które są potrzebne do wykonania, aby sieć dróg w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników.