Kończy się przebudowa torów w portach Pomorza Zachodniego

Robert Stachnik, PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe kończą wartą 1,5 mld zł inwestycję w portach morskich Szczecin i Świnoujście. Trwająca przebudowa bocznic w pomoże zwiększyć efektywność kolei oraz możliwości obsługi żeglugi morskiej. Przedsięwzięcie potrwa do połowy 2022 r.

Inwestycja PLK zapewni kursowanie dłuższych i cięższych składów. Do portów pojadą 750-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Umożliwi to obsługę większej liczby wagonów do przewozu ładunków m.in. w kontenerach. W efekcie przebudowy, czas przeładunków w portach skróci się od kilku do nawet kilkudziesięciu minut.

– Inwestycje zwiększają rolę kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu ładunków oraz przyniosą wymierne efekty dla gospodarki. Działania PLK wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.

Na stacji Szczecin Port Centralny została wykonana większość prac. Ułożonych jest ok. 50 z 60 km nowych torów. Zamontowanych zostało 126 ze 177 rozjazdów – ważnych elementów linii, umożliwiających płynną zmianę toru. Przygotowywany i wzmacniany jest grunt pod zabudowę kolejnych torów, co umożliwi sprawny i bezpieczny przejazd cięższych pociągów towarowych. Wykonawca montuje słupy i konstrukcje wsporcze, na których wywieszona zostanie nowa sieć trakcyjna. Montowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

W Świnoujściu, z 35 km nowych torów, układane jest ostatnie kilka kilometrów. Prace są wykonywane między stacją Lubiewo (Międzyzdroje) a Warnowem oraz w rejonie Euroterminalu. Już zabudowano ponad 100 ze 108 rozjazdów. W rejonie Portu Świnoujście budowany jest drugi tor między stacjami Świnoujście Przytór a Świnoujście. Dzięki temu zwiększy się przepustowość – pojedzie więcej pociągów.

Dzięki inwestycji portowej podróżni zyskali lepszy dostęp do kolei z nowych peronów na przystankach Świnoujście Warszów i Świnoujście Port, a także stacji Świnoujście. Zamontowano na nich wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Osoby mające trudności z poruszaniem się skorzystają z pochylni. Gotowa jest droga z przystanku Świnoujście Port na stację Świnoujście.

Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warty jest ok. 1,5 mld zł (netto), przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w wysokości ok. 500 mln zł.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane