Rosja rozwija infrastrukturę Północnej Drogi Morskiej

abrist / Panoramio / Wikipedia

Chociaż największe firmy transportowe dystansują się do tego projektu, Rosja nie wstrzymuje przygotowań do uruchomienia Północnej Drogi Morskiej, czyli szlaku wiodącego przez akweny Arktyki. Rosyjski opracował już plan rozwoju infrastruktury portów morskich i lotniczych na najdalej wysuniętych na Północ terenach kraju.

Premier Rosji, Dmitrij Miedwiediew, zatwierdził pod koniec grudnia Plan rozwoju infrastruktury Północnego Szlaku Morskiego do 2035 r. Plan ten powstał w odpowiedzi na dekret prezydenta Władimira Putina. Zgodnie z założeniami rządowego dokumentu, już do 2024 r. arktycznym szlakiem ma być przewożonych 80 mln ton ładunków rocznie.

Plan jest podzielony na konkretne projekty dotyczące m.in. kompleksowej modernizacji i rozbudowy infrastruktury, budowy floty okrętów transportowych i budowy bazy surowcowej.

Zgodnie z dokumentem, do grudnia 2020 r. zostanie ukończona przebudowa portu morskiego Pewek (Czukocki Okręg Autonomiczny), a do grudnia 2021 r. zostanie stworzony kanał żeglugowy do portu Sabietta na półwyspie jamalskim.

Zyskają cztery lotniska
W planach jest też rozwój węzła komunikacyjnego w Murmańsku oraz rozbudowa portów lotniczych: Pewek, Amderma (Nieniecki Okręg Autonomiczny), Czerski (Jakucja) i Keperveyem (Czukotka).

Rosjanie chcą ponadto utworzyć arktyczne centra ratownictwa podlegające ministerstwu sytuacji nadzwyczajnych, które zostaną wyposażone w potrzebny sprzęt. Aby móc nieść ratunek statkom, potrzebne będą lodołamacze atomowe klasy Lider oraz okręty ratunkowe, zdolne pokonywać oblodzone akweny.

Mapa: Susie Harder, Arctic Council 

W maju tego roku ministerstwo rozwoju Rosji wraz z koncernem Rosatom (zarządza flotę lodołamaczy), a także z resortem energii, przestawią dokładną listę projektów do realizacji w ramach Planu rozwoju infrastruktury Północnego Szlaku Morskiego do 2035 r. Do grudnia zostaną zaś sformułowane potrzeby kadrowe oraz opracowany program edukacji specjalistów z dziedziny transportu.

– Prezydent Federacji Rosyjskiej Władimir Władimirowicz Putin wyznaczył nam zadanie rozwoju arktycznej strefy Rosji. Jednym z głównych zadań jest zwiększenie transportu ładunków szlakiem Morza Północnego do 80 mln ton – mówi w opublikowanym komunikacie Aleksander Kozłow, rosyjski minister ds. rozwoju Dalekiego Wschodu i Arktyki.

Policzą, ile wszystko będzie kosztowało
Rosyjski rząd przygotował projekt ustawy, która pozwoli opracować zrównoważony plan inwestycyjny. Będzie też musiał powstać program finansowy dla całego przedsięwzięcia.

Rosja przygotowuje się do uruchomienia przewozów szlakiem zwanym Północną Drogą Morską, aby stworzyć alternatywę dla tradycyjnej trasy przewozu ładunków między Azją i Europą przez Kanał Sueski. PDM stanowi fragment Przejścia Północno-Wschodniego, łączącego Europę z Pacyfikiem. Szlak ten prowadzi przez akweny Morza Karskiego, Morza Łaptiewów, Morza Wschodniosyberyjskiego oraz Morza Czukockiego. Jest o ok. 5 tys. km krótszy od tradycyjnej trasy morskiej.

Rosjanie zachęcają największych graczy na rynku transportowym do udziału w rozwoju nowej trasy. W listopadzie opowiedzieli o swoich planach w Porcie Hamburg. Zwolenników projektu na razie nie widać.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane