Samochody omijają centrum Olsztyna

GDDKiA

Od 1 lipca można jeździć po ostatnim odcinku obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51 pomiędzy węzłami Olsztyn Południe i Olsztyn Jaroty. Tym samym zakończyła się trwająca trzy lata budowa obwodnicy miasta.

Oddawany do ruchu odcinek S51 o długości ok. 5 km pomiędzy węzłami Olsztyn Jaroty i Olsztyn Południe to ostatni fragment budowanej arterii. Odcinek ten został zakończony jako ostatni, ponieważ zaistniała konieczność dodatkowego wzmocnienia podłoża, gdyż na odcinku kilkudziesięciu metrów w okolicy Bartąga nie ustabilizowało się osiadanie gruntu. Wykonawca wykonał w tym miejscu dodatkowe wzmocnienie, stosując technologię pali przemieszczeniowych, formowanych w gruncie, co spowodowało wydłużenie czasu realizacji.

Teren miasta i trzech gmin

Odcinek obwodnicy Olsztyna budowany w ciągu drogi S51 omija miasto od południowo-wschodniej strony, od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Droga zlokalizowana jest na terenie Olsztyna oraz gmin Stawiguda, Purda i Barczewo. Przebiega od drogi S51 w sąsiedztwie miejscowości Tomaszkowo poprzez okolice miejscowości Bartążek, Szczęsne i Klebark Mały do drogi krajowej nr 16 w okolicy Wójtowa. Połączenie z siecią dróg lokalnych zapewnią węzły Olsztyn Jaroty, Olsztyn Wschód oraz Olsztyn Pieczewo.

Obwodnica Olsztyna w ciągu S51 łączy się na węźle Olsztyn Południe z oddanym do ruchu 6 grudnia 2018 r. odcinkiem obwodnicy w ciągu DK16 Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe.

Nowa droga poprawi układ drogowy i warunki transportowe Olsztyna i okolic. Wyprowadzi część ciężkiego ruchu z zatłoczonego centrum miasta oraz zapewni obsługę podróży tranzytowych dalekich a także bliskich (pomiędzy oddalonymi dzielnicami czy sąsiednimi miejscowościami). Nowy system transportowy miasta i okolic wzmocni również atrakcyjność regionu i umożliwi szybszy rozwój gospodarczy.

Realizacja Budimeksu

Obwodnica Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51 została wybudowana przez firmę Budimex S.A. Powstała dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Koszt robót budowlanych zgodnie z umową to 1,050 mld zł, a wartość całego projektu, uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót to 1,166 mld zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wyniosła 533 mln zł.

Wykonawcą obwodnicy Olsztyna w ciągu DK16 było konsorcjum polskich firm INTERCOR Sp. z o.o. oraz MOST Sp. z o.o. Koszt robót budowlanych zgodnie z umową to 387,5 mln zł, a wartość całego projektu, z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót to 486,5 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wyniosła prawie 368 mln zł.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane