PKP Polskie Linie Kolejowe są coraz bliżej modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej woj. kujawsko-pomorskie z Pomorzem. Spółka podpisała umowę na modernizację odcinka z Kościerzyny do Somonina wraz z pracami na linii nr 214 Somonino – Kartuzy. Linia nr 201 stanowić będzie alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, istotne dla sprawnego przewozu ładunków na trasie północ – południe kraju.
Wartość zadania wynosi blisko 1,3 mld zł netto. PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą zadania pn. „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy realizowane w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia”.
– Drogowcy podczas podpisywania umów często stosują określenie „droga życia”. W przypadku podpisania umowy na modernizację linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia mówimy o takiej właśnie drodze życia dla polskiego intermodalu – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. – Linia nr 201 stanowić będzie alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, istotne dla sprawnego przewozu ładunków na trasie północ – południe kraju i umożliwi przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowych, atrakcyjnych połączeń – dodał Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Zmodernizowany zostanie 27-km odcinek linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino – Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie kolejowe Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 120 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa LCS Kościerzyna.
Mieszkańcy tej części Kaszub zyskają lepszy dostęp do kolei. Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201 – Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214. Perony wraz z dojściami zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h).
Inwestycję zrealizuje firma Budimex za 1,27 mld zł netto dla zakresu podstawowego ze środków krajowych (Krajowy Program Kolejowy). Zakończenie wszystkich robót planowane jest w 2028 r.
Podpisana umowa to kolejny istotny krok ku modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Prace w ramach zadania prowadzone są od 2021 r.