80 proc. z nas korzysta z automatów paczkowych

SelfMaker

80 proc. – tylu respondentów w badaniu zrealizowanym przez SW Research na zlecenie SelfMaker zadeklarowało, że korzysta z automatów paczkowych (tzw. lockersów), jako formy dostawy zamówień internetowych. Nie oznacza to, że kończą się czasy przesyłek kurierskich, ale segment ten jest w fazie przemian – tylko 18 proc. badanych wskazało, że preferuje dostawę za pośrednictwem kuriera.

Za preferencjami konsumentów kryje się kilka powodów. Przede wszystkim na odbiór przesyłki z automatu nie trzeba czekać w określonym miejscu i czasie (69 proc.), a zakupy można łatwo odebrać przy okazji załatwiania innych spraw (59,7 proc.). To prowadzi do wniosku, że lockersy to również oszczędność czasu (51 proc.). Za tą formą dostawy przemawia również jej koszt, który 57 proc. respondentów postrzega jako atrakcyjny.

Wraz z rozwojem Internetu, w sposób systematyczny i stały rozwijał się e-commerce – trwało to latami, aż przyszła pandemia i sprzedaż internetowa przeżyła niewyobrażalny boom. Obecnie mamy do czynienia z naturalnym przekierowaniem handlu ze sklepów stacjonarnych na platformy internetowe. Jak wynika z raportu opracowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, wartość polskiego rynku pocztowego w 2020 osiągnęła 11,7 mld zł – oznacza to dynamikę wzrostu rok do roku na poziomie 14 proc. Skok dotyczy głównie przesyłek kurierskich i paczek pocztowych.

Wzrosty odnotowane przez firmy kurierskie należy jednak zestawić z kosztem ostatniej mili, który jest najdroższy i wynosi ok. 70 – 80 proc. całości procesu. Dochodzą jeszcze kwestie logistyki, zaplanowania trasy, wielokrotne próby dostarczenia przesyłki pod wskazany adres.

Mając na uwadze preferencje konsumentów oraz względy ekonomiczne, zbiorcze dostarczenie przesyłek do jednego miejsca (lockersa) jest w stanie rozwiązać kwestię całej logistyki i obniżyć koszt ostatniej mili nawet o 50%. Firma SelfMaker, dostawca urządzeń samoobsługowych, rozwijamy program Last Mile Point, który zakłada skupienie obszaru wszystkich lockersów w jednym miejscu i wyjście z nimi bliżej konsumenta.

Za rozwojem systemu automatów paczkowych oraz przejściem firm kurierskich na tę formę dystrybucji przesyłek przemawia jeszcze jeden argument – niższa emisja CO2. Dostrzegają to również konsumenci – dla ponad 27 proc. badanych zbiorcze dostarczanie przesyłek do jednego miejsca jest bardziej ekologiczne, a co za tym idzie, jest powodem, dla którego wybierają tę formę dostawy.

– Automatyzacja ostatniej mili jest wyzwaniem, którą postrzegamy jako wartość  dodaną do sprzedaży. Widać te zmiany nie tylko na rynkach lokalnych, ale ogólnoświatowych. Wróciliśmy niedawno z Expo2020 w Dubaju, gdzie prezentowaliśmy swoje produkty na arenie międzynarodowej i wnioski mieliśmy jednoznaczne: produkty spożywcze, które będziemy mogli odebrać z automatu paczkowego o dowolnej porze dnia czy nocy, będą wypierały standardowe formy zakupów. Nie oznacza to, że klienci przestaną chodzić do sklepów, ale samoobsługa na rynku spożywczym przechodzi ewolucję na którą mamy gotowy produkt – mówi Marek Wieteska, prezes SelfMakera.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane