Gdańsk numerem dwa spośród portów nad Bałtykiem

ZMPG S.A.

Port Gdańsk awansował w I kwartale 2022 r. w rankingu największych portów nadbałtyckich o dwie pozycje, wyprzedzając rosyjskie porty Primorsk i Petersburg. Tym samym pod względem przeładunków zajął drugie miejsce zestawienia. Na pierwszej pozycji uplasował się Port Ust Ługa.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk informuje, że w I kwartale 2022 r. największym portem nad Bałtykiem pozostaje rosyjski port Ust Ługa, który przeładował w tym czasie 26,1 mln ton (+2,3%). Drugie miejsce należało do Portu Gdańsk z wynikiem 14,802 mln ton (+11,3%). W tyle zostały porty Primorsk (14,766 mln ton z 17-proc. Wzrostem) i Petersburg, w którym przeładowano 12,66 mln ton ładunków (-12%).

Port Gdańsk utrzymał w tym samym okresie pozycję lidera pod względem przeładunku kontenerów, co zawdzięcza terminalowi DCT Gdańsk (561 396 TEU – plus 9%), który osiągnął w marcu rekord przeładunków. Kolejne dwa miejsca należały do Petersburga, w którym przeładowano 437 858 TEU (-12%) i Portu Gdynia. Ten drugi największy polski port zakończył wynikiem 237 712 TEU (-0,7%).

Port w Gdańsk od początku 2022 roku notuje bardzo dobre wyniki w większości grup ładunkowych, osiągając dodatnią dynamikę (kwartał do kwartału ) +11,3%. W pierwszym kwartale br. w Porcie Gdańsk przeładowano 14,8 mln ton towarów – co stanowi wzrost o 11,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub.r. Nadal najliczniejszą grupą ładunkową jest drobnica – ok. 6 mln ton (co stanowi wzrost o 2 proc.). Na drugim miejscu są paliwa płynne, które zanotowały wzrost o 25,7 proc. osiągając wynik 5,7 mln t. Na plusie jest też węgiel, którego przeładowano ponad 1,6 mln t. Wzrost zanotowały też kontenery (+ 9 proc.), pasażerowie (+12,3 proc.), ładunki Ro-Ro (+19,6 proc.). Rekord należy do drewna – przeładowano go aż o 3535 proc. więcej niż w ub.r. Spadki zanotowało zboże i inne masowe.

– W tym roku szacujemy wynik na poziomie 55 mln ton. Jeżeli zrealizujemy nasze cele, które wyznaczyliśmy sobie na ten rok, to mamy szansę nawet na jeszcze wyższy wynik. Jednak musimy pamiętać, że planowanie w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej jest dużo bardziej utrudnione i należy brać pod uwagę wiele scenariuszy – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Obecnie Port Gdańsk obsługuje 21 regularnych połączeń morskich. Oprócz Europy, stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. Do Portu zawijają największe transoceaniczne jednostki świata, wymagające głębokowodnych nabrzeży.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane