Port Gdańsk podnosi opłaty dla armatorów

Artur Andrzej

Największe polskie porty morskie planują wprowadzić w tym roku nowe stawki za swoje usługi. Od kwietnia drożeją opłaty portowe w Gdańsku. Zespół portów Szczecin-Świnoujście wdroży nowe stawki w lipcu, lecz ceny w zasadzie się nie zmieniają. W Gdyni nowy taryfikator zacznie obowiązywać od sierpnia.

Inflacja nie oszczędza polskich portów morskich, dlatego ich zarządcy przygotowali nowe cenniki opłat. Od 1 kwietnia podwyżki zauważą operatorzy statków zawijających do Gdańska. Opłaty tonażowe wzrosną przeciętnie od kilku do prawie 20 proc. za 1 GT (pojemność brutto) – w zależności do kategorii statku. Przykład: drobnicowce płaciły do tej pory 1,91 zł za 1 GT. Według nowego cennika od kwietnia zapłacą 2,08 zł.

Podwyżki w Porcie Gdańsk

Obecne stawki ustalone przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk obowiązywały od listopada 2018 r. Wysokość dotychczasowych oraz nowych opłat tonażowych w największym polskim porcie przedstawiamy w tabeli poniżej:

Typ i wielkość statkuObecna
opłata
(PLN/1 GT)
Nowa
opłata
(PLN/1 GT)
Samochodowce0,600,75
Drobnicowce1,912,08
Chłodnicowce2,212,30
Kontenerowce1,021,07
Statki typu "Ro-Ro"0,850,95
Masowce o pojemności brutto (GT) do 38 000 jednostek2,172,30
Masowce o pojemności brutto (GT) powyżej 38 000 jednostek2,262,40
Statki pasażerskie0,550,61
Promy0,380,45
Statki pasażersko-towarowe0,380,45
Zbiornikowce i gazowece o pojemności brutto (GT) do 38 000 jednostek2,512,70
Zbiornikowce i gazowce o pojemności brutto (GT) powyżej 38 000 jednostek2,722,91
Zestawy pchane i zespoły holownicze2,042,14
Pozostałe statki żeglugi morskiej1,912,08

W Szczecinie bez zmian

Nowe stawki zaczną obowiązywać także w zespole portów morskich Szczecin i Świnoujście. Na stronie internetowej zarządu portu znajduje się dokument z nowymi taryfami, które zaczną obowiązywać od 1 lipca. Armatorzy nie muszą jednak obawiać się podwyżek, ponieważ zarówno opłaty tonażowe i przystaniowe pozostają bez zmian.

W Gdyni obniżki

Nowy taryfikator Zarządu Morskiego Portu Gdynia jest w konsultacjach. Powinien wejść w życie w sierpniu tego roku. Najważniejszą jego zmianą jest przejście z pobierania opłat w euro na złotówki. Przy obecnym, wysokim kursie euro zmiana taryf nie będzie skutkowała podwyżkami opłat, tylko… obniżkami.

Dotychczasowe taryfy Portu Gdynia zostały ustalone w 2007 r. Od tamtej pory były parokrotnie aktualizowane. W tabeli poniżej przedstawiamy obecne oraz proponowane przez zarządcę obiektu nowe stawki dla armatorów. Dla pominięcia różnic walutowych przeliczyliśmy obecne taryfy z euro na złotówki po aktualnym kursie 4,50 zł.

Typ i wielkość statkuObecna
opłata
(PLN/1 GT)
Nowa
opłata
(PLN/1 GT)
Samochodowce0,810,65
Drobnicowce2,202,03
Chłodnicowce2,202,03
Kontenerowce1,000,78
Statki typu "Ro-Ro"1,170,95
Masowce2,342,15
Statki pasażerskie0,580,39
Promy0,580,56
Zbiornikowce2,652,48
Holowniki, pchacze, zestawy pchane i zespoły holownicze1,801,55
Kutry i łodzie rybackie o długości do 35 m0,000,00
Pozostałe statki2,202,03
Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane