Żniwa dobiegły końca. W większości województw zbiory są gorsze od ubiegłorocznych, z niska podaż ziarna przekłada się na mniejszą pracę terminali przeładunkowych w portach morskich. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zapowiada, że w 2024 r. nie będzie klęski urodzaju, z którą terminale miały do czynienia w roku minionym. Większe obroty powinny nastąpić po zbiorach kukurydzy, które w tym roku zapowiadają się dobrze.
W 2023 r., pomimo dużej konkurencji na światowym rynku zbóż Polska wyeksportowała rekordowe 13,6 mln ton zbóż i produktów zbożowych, w tym większość przez porty (9,3 mln ton zbóż). W Porcie Gdańsk obroty sięgnęły prawie 3,1 mln ton. Był to najwyższy procentowy skok przeładunków w ub.r. (o 60 proc.). W związku ze wzmożonym ruchem samochodów ciężarowych do transportu płodów rolnych, zostały utwardzone place i przygotowane nowe miejsca odstawcze. Na kilku parkingach wykonano zadaszenia rakorafów, czyli urządzeń do pobierania próbek ziarna.
Niewielkie obroty ziarnem
– W tym roku jednak nic nie zapowiada „klęski urodzaju”, podobnej do tej ubiegłorocznej. Ostatnie dwa miesiące pokazały, że obroty ziarnem na rynku są niewielkie, ponieważ rolnicy, niezadowoleni z obecnych cen, decydują się na magazynowanie swoich zbiorów, zamiast ich sprzedaży – informuje Port Gdańsk.
Według Izby Zbożowo-Paszowej w lipcu 2024 r. eksport zbóż z Polski drogą morską wyniósł 238 tys. ton wobec 494 tys. ton wywiezionych w czerwcu br. oraz 748 tys. ton wyeksportowanych w lipcu 2023 r. Niewielki eksport spodziewany jest także w sierpniu.
A jak wygląda sytuacja w Porcie Gdańsk? – Sektor przeładunku zbóż jest niepewny, fluktuacyjny, raz jest górka, raz dołek. Wymaga to od nas monitorowania warunków rynkowych i odpowiedniej reakcji ze strony portu – wyjaśnia Piotr Borowski, menadżer klienta w Porcie Gdańsk. – Pokazują to liczby. W ciągu 7 miesięcy br. przeładunki ziarna wyniosły blisko 1,7 mln ton, to prawie tyle samo co w analogicznym okresie ub.r. Do maja utrzymywały się na wysokim poziomie (ok. 300 tys. ton miesięcznie), ale w czerwcu nastąpił wyraźny spadek. Od tego czasu utrzymuje się trend spadkowy 00 dodaje Borowski.
W Porcie Gdańsk przeładunki zbóż realizuje siedmiu operatorów. Największy z nich to GBT – Gdański Terminal Masowy. Jego średnie obroty to 110 tys. ton miesięcznie. Jednak od czerwca notuje spadki przeładunków zbóż. Tak jak inni operatorzy.
Mniej ukraińskiego zboża w tranzycie
Ale nie tylko niższe plony i oczekiwanie przez rolników na wyższe ceny w skupie miały wpływ na spadki obrotów zbożem w polskich portach. Przyczyniły się do tego również mniejsze ilości ukraińskiego ziarna w tranzycie. Mniejsze, oczywiście w porównaniu z dwoma poprzednimi latami. A to za sprawą funkcjonowania Ukraińskiego Korytarza Morskiego. 16 sierpnia minął dokładnie rok od kiedy pierwszy zablokowany statek opuścił port w Odessie, korzystając z tymczasowego korytarza dla statków handlowych. Od tego czasu, ukraińskie porty wyeksportowały 43,5 mln produktów rolnych. Sporo ukraińskiego zboża trafia również do rumuńskiego portu w Konstancji nad Morzem Czarnym.
W I półroczu 2024 r. Port Gdańsk obsłużył 38,1 mln ton ładunków, co oznacza spadek o 7 proc.