Trzeci terminal Baltic Hub powstanie do końca 2025 r.

Uczestnicy uroczystego wmurowania kamienia węgielnego pod budowę terminalu w Baltic Hub
Baltic Hub

5 czerwca 2024 r. na terenie Baltic Hub odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę trzeciego terminalu T3. Rozbudowa największego terminalu kontenerowego na Bałtyku o trzecie głębokowodne nabrzeże wraz z placami składowymi, jest ważnym krokiem na drodze do stworzenia w Gdańsku jednego z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie.

W ceremonii wmurowania kamienia węgielnego uczestniczyli członkowie kadry zarządzającej i rady nadzorczej Baltic Hub, przedstawiciele akcjonariuszy, kluczowi interesariusze, klienci oraz wykonawcy. Wśród zaproszonych gości byli m.in.: wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, Beata Rutkiewicz, wojewoda pomorska, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oraz Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Podpisany przez nichakt wmurowania umieszczono w specjalnej tubie – kapsule czasu, którą następnie wmurowano pod inwestycję.

– Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe do 4,5 mln TEU rocznie. To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.

Budowa terminalu T3. Fot. Baltic Hub

Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża rozpoczęła się w październiku 2022 r., a jej wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME. Utworzono już 36-hektarową sztuczną wyspę, która zwiększyła powierzchnię lądową Polski. Zakończono cały zakres robót czerpalnych, a teraz na powstałej wyspie trwają kolejne etapy prac budowlanych. Nowe nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m oraz place składowe wyposażone będą w najnowocześniejszy sprzęt – 7 suwnic nabrzeżowych STS i 20 półautomatycznych suwnic placowych RMG, których pierwsze części zostaną dostarczone już we wrześniu 2024 r.

Nowy terminal T3 będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami.

Zdolności przeładunkowe Baltic Hub zwiększą się o 1,5 mln TEU, by osiągnąć łącznie 4,5 mln TEU rocznie, co przełoży się na wzrost konkurencyjności polskiego sektora portowego.

Pełne zakończenie prac na terminalu T3 wraz z oddaniem sprzętu do użytku planowane jest na koniec 2025 roku.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane