Na początku października otwarto centrum transportowo-logistyczne “Wschód-Zachód” w Czerniachowsku w obwodzie kaliningradzkim. Nowy terminal kolejowy ma zdolność przeładunkową na poziomie 450 tys. TEU rocznie.
W ceremonii otwarcia wzięli udział przedstawiciele firma zaangażowanych w przewozy na Nowym Jedwabnym Szlaku, w tym: Anton Alikhanov, gubernator obwodu kaliningradzkiego, Sergei Sapegin, dyrektor Kaliningradzkiego Przedsiębiorstwa Kolejowego oraz Alexei Grom, dyrektor generalny UTLC ERA. Oleg Belorozov, prezes Kolei Rosyjskich (RŻD), przekazał uczestnikom uroczystości pozdrowienia podczas połączenia wideo. Podkreślił też znaczenie nowego terminalu transportowego w obliczu 7-krotnego wzrostu transeuroazjatyckiego ruchu kolejowego w rosyjskiej eksklawie.
Alexei Grom podkreślił, że przewiduje dalszy wzrost natężenia ruchu kolejowego na trasie tranzytowej między Europą, a Chinami. W 2021 roku, w Kaliningradzie będzie obsługiwanych łącznie około 8 proc. wszystkich przewozów kolejowych między Europą, a Chinami (W 2019 roku było to tylko 3 proc.).
Nowy terminal transportowo-logistyczny “Wschód-Zachód” wybudowano na podstawie umowy pomiędzy rosyjskim Ministerstwem Transportu, RŻD i rządem obwodu kaliningradzkiego w sprawie realizacji rosyjskiego projektu federalnego “Centra transportowo-logistyczne”. Hub ma się specjalizować w transporcie importowo-eksportowym i obsłudze kontenerów tranzytowych pomiędzy Europą, a Azją. W perspektywie średnioterminowej ma stać się jednym z najważniejszych węzłów transportowych wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku.
Nowy terminal kolejowy będzie obsługiwał transport kolejowy UTLC ERA na trasie Chiny-Europa-Chiny. Spółka planuje, że w terminalu będzie obsługiwać do dwóch par pociągów tygodniowo. Pociągi pilotażowe przeszły pomyślnie testy.
W Czerniachowsku kontenery są przenoszone z torów szerokotorowych (1520 mm) na węższe tory europejskie (1435 mm), a następnie transportowane do miejsca docelowego. Bliskość terminalu do przejścia granicznego w Żeleznodorożnyju, po stronie rosyjskiej, i Skandawie, po stronie polskiej, umożliwi zwiększenie tranzytu towarów do Europy. Będzie to miało szczególne znaczenie w sytuacji, gdy inne przejścia graniczne, zwłaszcza białorusko-polskie, będą pracować na granicy swojej wydolności.