W Porcie Koper zainstalowano czwartą suwnicę RMG

Luka Koper

Na kolejowej bocznicy terminalu intermodalnego Portu Koper została zamontowana nowa, czwarta z kolei suwnica bramowa (RMG). Dzięki niej zwiększy się efektywność załadunku pociągów, także składów kursujących do Polski.

Port korzysta z suwnic RMG od 2017 r. Cztery suwnice mogą pracować jednocześnie na pięciu torach kolejowych długości 700 m.

Port Koper szczyci się tym, że 52 proc. towarów, które są w nim przeładowywane, opuszcza port oraz dociera do niego koleją. To jeden z najlepszych wyników w Europie. Portowa bocznica codziennie obsługuje od 24 do 28 składów. Dzięki nowym inwestycjom, m.in. w suwnice RMG, obiekt może zwiększyć przepustowość do 32 pociągów dziennie.

Każda suwnica bramowa waży 300 ton i jest zasilana elektrycznie, dzięki czemu nie generuje hałasu i nie zanieczyszcza powietrza. Urządzenia są wyposażone w zaawansowane systemy wspomagania operatora dźwigu, które zwiększają bezpieczeństwo i komfort pracy.

Słoweński port w Koprze nad Adriatykiem odgrywa coraz większą rolę w transportach towarów do oraz z Polski, a także pozostałych państw Grupy Wyszehradzkiej (Węgier, Słowacji i Czech). Drugiego października 2020 r. odbyło się w porcie spotkanie ambasadorów państw należących do Grupy. Zorganizował je polski ambasador Krzysztof Olendzki, ponieważ Polska przewodniczy obecnie Grupie Wyszehradzkiej.

W 2019 r. Port Koper obsłużył łącznie 382 tys. TEU dla czterech krajów wyszehradzkich, co stanowi ponad jedną trzecią rocznej przepustowości terminalu. Dla porównania: 10 lat wcześniej w porcie obsłużono dla tych krajów 120 tys. TEU, czyli obroty intermodalne zwiększyły się ponad trzykrotnie. – Oferujemy sprawne połączenie logistyczne między Europą Środkową a Morzem Śródziemnym i Dalekim Wschodem. Naszą ambicją jest stać się centralną morską bramą dla gospodarek krajów wyszehradzkich – powiedział podczas spotkania prezes spółki Luka Koper, Dimitrij Zadel.

W porcie poza kontenerami przeładowywane są także produkty masowe dla Polski, Czech, Węgier i Słowenii. W 2019 obsłużono ponad 5 mln ton.

Port Koper i polski port Gdynia stanowią dwa wyjściowe punkty na europejskim korytarzu kolejowym AMBER.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane