Port Lotniczy Lublin uruchomił terminal cargo obsługujący każdy rodzaj ładunku transportowanego samolotami. Hala magazynowo-przeładunkowa ma blisko 2 tys. mkw. powierzchni. Jej budowa kosztowała 18 mln zł.
Otwarty terminal cargo posiada pomieszczenia do obsługi towarów specjalnych: materiałów niebezpiecznych, przesyłek wartościowych i przesyłek łatwo psujących się. Obiekt będzie wykorzystywany do obsługi przeładunkowej, importowej, eksportowej oraz magazynowej ładunków cargo na terenie całego kraju, Europy oraz obszaru pozaunijnego.
Gotowość do obsługi cargo
– Transport lotniczy cargo to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi transportu w Polsce, z ogromnymi możliwościami rozwoju. Mając na uwadze inwestycje infrastrukturalne, zarówno drogowe jak i kolejowe, rola takiej inwestycji w województwie lubelskim jest nie do przecenienia i dopina brakujący komponent lotniczy. Jestem przekonany, że nowy terminal będzie ważnym elementem w łańcuchu transportowym w tej części naszego kraju. Jesteśmy gotowi obsłużyć kompleksowo towary przylatujące i wylatujące bezpośrednio z Portu Lotniczego Lublin
– powiedział prezes Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Matuszczyk.
Magazyn terminalu wyposażony jest w 5 ramp załadunkowo-rozładunkowych. Obiekt jest przystosowany do jednoczesnej obsługi 3 samochodów ciężarowych (do 24 ton każdy) po stronie przyjęcia towaru, oraz 2 aut ciężarowych po stronie wydania towaru. Załadunek towaru przygotowanego na paletach odbywa się przy użyciu elektrycznych wózków. Obok magazynu cargo powstał budynek biurowy oraz plac manewrowy wraz z drogą dojazdową i chodnikami.
Terminal cargo PLL wyposażony jest w wysokiej jakości skaner, umożliwiający prześwietlenia wielkogabarytowego ładunku o prześwicie 180×180 cm. Jest on w stanie obsłużyć szeroką gamę ładunków, m.in.: części do samolotów, gdzie wymiary przesyłki przekrają 6 m, a ładunek ma nierównomierny kształt i waży ponad 500 kg.
– Cieszę się, że budowa hali magazynowo-przeładunkowej na terenie Portu Lotniczego Lublin dobiegła końca. Inwestycja ta otwiera przed lotniskiem i naszym regionem zupełnie nowe perspektywy rozwojowe – stanowi szansę, by zawalczyć o mocną pozycję na międzynarodowym rynku usług spedycyjnych. Lubelski port lotniczy dzięki dogodnemu położeniu i dobremu skomunikowaniu ma potencjał, by stać się ważnym punktem obsługi i przeładunku towarów transportowanych do wielu krajów Wspólnoty Europejskiej. Jestem przekonany, że funkcjonowanie nowego terminalu cargo poprawi jakość i zakres oferty logistycznej naszego województwa, zdynamizuje rozwój gospodarczy regionu, przyczyni się do wzrostu liczby miejsc pracy oraz znacząco poszerzy możliwości eksportowe lubelskich producentów – uważa marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski.
Lublin obsłużył 1200 t ładunków
Port Lotniczy Lublin świadczy usługi cargo od marca 2021 roku. Przez ten czas z oferty skorzystało 40 firm, które nadały ok. 450 ładunków o łącznej wadze ponad 1200 ton. Najdalej towary trafiły do kontrahentów z USA i Japonii, inne do Islandii, Belgii, Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Ukrainy oraz Izraela. Były to m.in. części samolotów, części motoryzacyjne, przesyłki ogólne, tzw. general cargo, pomoc humanitarna dla Ukrainy oraz przesyłki pocztowe.
Wszelkie czynności realizowane w magazynie cargo odbywają się we współpracy z Urzędem Celno-Skarbowym, obsługą naziemną portu oraz pod nadzorem Straży Granicznej, Służby Ochrony Lotniska oraz Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej.
Budowa terminalu cargo rozpoczęła się w 2021 r., kiedy lotnisko szukało możliwości prowadzenia dodatkowych operacji po pandemii, kiedy zamarł ruch pasażerski.
Lubelskie lotnisko ma status lotniska międzynarodowego, dostępnego przez 24 godziny na dobę. Wyposażony jest w urządzenia nawigacyjne (ILS kat. 2) umożliwiające wykonywanie operacji lotniczych w ograniczonych warunkach pogodowych.