Firma logistyczna używa pierwszego zasilanego wodorem ciągnika siodłowego dopuszczonego do regularnej eksploatacji w Niemczech. Samochód ciężarowy na ogniwa paliwowe, wyprodukowany przez firmę Hyzon, wykorzystywany jest przez oddział DB Schenker w Kolonii w codziennej obsłudze połączenia między Kolonią i belgijskim Eupen.
O współpracy między DB Schenker i startupem hylane, który przygotował ciężarówkę zasilaną wodorem (jej producentem jest Hyzon z holenderskiego Groningen) informowaliśmy w czerwcu 2022 r. Aktualnie DB Schenker rozpoczął eksploatację nowatorskiego pojazdu, stając się pierwszą firmą logistyczną w Niemczech, który eksploatuje pojazd na ogniwa paliwowe (FCEV) w kategorii 40 ton.
– Wdrożenie pierwszego 40-tonowego pojazdu napędzanego wodorem jest kamieniem milowym w kontekście naszych długoterminowych celów zrównoważonego rozwoju. Potwierdza, że działamy w awangardzie technologicznej i jest dobrym przykładem na to, jak ważna jest współpraca z innowacyjnymi, wysokowydajnymi firmami zajmującymi się zieloną mobilnością – mówi Cyrille Bonjean, Executive Vice President Land Transport in Europe w DB Schenker.
– Region Kolonii jest bardzo dobrze przystosowany do wprowadzenia naszego pierwszego ciągnika siodłowego napędzanego wodorem w Niemczech, zwłaszcza dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze tankowania. Planowane są kolejne pojazdy FCEV – twierdzi Ralf Többe, Executive Vice President Land Transport for Germany and Switzerland w DB Schenker.
Ciągnik siodłowy Hyzon z technologią ogniw paliwowych może pokonać około 400 km na jednym ładowaniu, a jego maksymalna ładowność jest większa niż w przypadku samochodów ciężarowych zasilanych w 100% energią elektryczną. Kolejną istotną zaletą technologii wodorowej w codziennym użytkowaniu jest szybki proces tankowania, który trwa około 15 minut.
DB Schenker wykorzystuje ciężarówkę Hyzon w modelu pay-per-use oferowanym przez hylane, wypożyczalnię specjalizującą się w neutralnych pod względem emisji CO2 pojazdach użytkowych. Hylane jest częścią DEVK i zajmuje się dostarczaniem kompleksowych silników wodorowych dla sektora logistycznego.