DB Schenker wprowadza bezzałogowy statek kontenerowy

Naval Dynamics

Norweska firma meblowa Ekornes będzie eksploatowała swoja produkty w kontenerach na pokładzie nietypowego statku – AutoBarge 250 Coast Feeder, nad którym pracuje DB Schenker wraz z firmą Naval Dynamics i kilkoma innymi z partnerami. Jednostka będzie w pełni autonomiczna oraz zeroemisyjna.

Trwają prace nad pierwszym takim statkiem na świecie. Spółka DB Schenker podpisała już w tej sprawie wstępne umowy. Jej partnerami w tym projekcie są: potentat meblowy Ekornes, projektant statków Naval Dynamics. Oraz firmy KONGSBERG i Massterly. Celem ich wspólnego przedsięwzięcia jest zastąpienie tradycyjnych statków, wykorzystywanych wzdłuż linii wybrzeża Norwegii w okolicach Ikornnes i Ålesund, nowym autonomicznym, elektrycznym kontenerowcem.

Statek powstanie na bazie opracowanej we współpracy z KONGSBERG i Massterly koncepcji NDS AutoBarge 250 firmy Naval Dynamics. Będzie on pływał między rodzimym portem Ekornes, Ikornnes i Ålesund, który obsługuje główne morskie porty towarowe w Europie. Jednostka pokona trasę 43 km (23 NM) w ciągu trzech godzin z prędkością 7,7 węzła. Długość statku wyniesie 50 metrów, a jego nośność całkowita to 300 ton.

Począwszy już od stępki, to konstrukcja przeznaczona do autonomicznego i bezemisyjnego działania. Będzie bezzałogowa, ale będzie monitorowana i sterowana przez personel centrum zdalnej obsługi Massterly. Członkami zespołu będą m.in. certyfikowani nawigatorzy i inżynierowie.

– Cieszymy się, że możemy dalej zacieśniać już i tak silne relacje z naszym klientem Ekornes. To wyjątkowy projekt i kolejny ważny krok w kierunku bardziej ekologicznych łańcuchów dostaw. Doskonale wpisuje się w nasz ogólny program zrównoważonego rozwoju w transporcie morskim, w którym, wraz z naszymi partnerami, przejmujemy inicjatywę – powiedział Knut Eriksmoen, dyrektor generalny DB Schenker w Norwegii.

Roger Lunde, dyrektor generalny Ekornes podkreślił, że jego firma pracuje nad uzyskaniem tytułu producenta ekologicznych mebli klasy premium. – Dzięki temu przełomowemu przedsięwzięciu osiągniemy wytyczone przez nas cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, stosując najbardziej innowacyjne technologie, jakie są tylko dostępne. Wykorzystując autonomiczny i elektryczny statek do bezpośredniego odbioru naszych produktów Stressless z doku załadunkowego w Ikornnes, znacznie zredukujemy nasz całkowity ślad węglowy. Zyskamy również lepszą kontrolę nad własną logistyką, a także większą elastyczność – twierdzi Lunde.

AutoBarge 250 Coast Feeder został zaprojektowany, począwszy już od stępki, do wydajnych, autonomicznych operacji z zerową emisją. – We współpracy z Massterly – operatorem i zarządcą technicznym statku – oraz Kongsberg Maritime – dostawcą technologii – jesteśmy pewni, że firmy DB Schenker i Ekornes będą mogły działać w optymalnym i opłacalnym łańcuchu dostaw, który spełni przyszłe wymagania klientów na całym świecie – dodał zaś Øystein Jaer, dyrektor generalny Naval Dynamics.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Polecane