Niemiecki potentat logistyczny DB Schenker przedstawił strategię dotyczącą budowy floty pojazdów elektrycznych napędzanych ogniwami paliwowymi (FCEV). Firma nawiązała w tym celu współpracę ze startupem hylane, który jeszcze w tym roku dostarczy jej pierwszą ciężarówkę zasilaną wodorem. Jej producentem jest Hyzon z holenderskiego Groningen.
Zaprezentowano pierwszy zamówiony przez DB Schenker samochód ciężarowy napędzany ogniwami paliwowymi. Spotkanie miało miejsce w Groningen w Holandii, na terenie firmy Hyzon, producenta samochodów ciężarowych napędzanych wodorem. Ciągnik ma maksymalną ładowność 27 ton i zasięg 400-500 km.
Krok do neutralności transportu
Pojazd zostanie przekazany DB Schenker przez hylane do końca 2022 r. hylane jest częścią DEVK i specjalizuje się w dostarczaniu pojazdów wodorowych dla sektora logistycznego. – Jestem zadowolony z postępów dotyczących testów pojazdu napędzanego wodorem do przewozów liniowych. To ważny krok na naszej drodze do transportu drogowego neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla – powiedział Helmut Schweighofer, prezes DB Schenker Europe.
DEVK/hylane i DB Schenker rozpoczęły współpracę prawie dwa lata temu. Obie firmy rozumieją znaczenie wodoru dla transformacji sektora transportowego, dlatego połączyły swoje siły. – Oprócz koncepcji wynajmu 360 stopni, celem współpracy jest opracowanie kombinacji samochodu ciężarowego z naczepą typu swap-body. Ma ona przewozić nasz standardowy typ nadwozia swap-body o długości 7 820 mm – mówi Wolfgang Janda, executive vice president, head of network & linehaul management at DB Schenker. – Jest to nowość na rynku i pozwoli nam na dekarbonizację bez utraty wydajności w naszej sieci transportu lądowego.
Większa ładowność i zasięg
W porównaniu z pojazdami akumulatorowo-elektrycznymi, w transporcie dalekobieżnym samochody ciężarowe napędzane ogniwami paliwowymi oferują szereg korzyści. Ich maksymalna ładowność jest większa, większy jest też zasięg, a proces tankowania porównywalny z pojazdami z silnikiem Diesla.
DB Schenker planuje rozpocząć z wybranymi klientami testy terenowe na kilku kierunkach na początku 2023 roku. Zamierza również rozszerzyć skalę i skomercjalizować działalność począwszy od trzeciego kwartału 2023 r., przy czym postępy w tym zakresie będą zależały od takich czynników, jak infrastruktura wodorowa i akceptacja rynku.