E-ciężarówka przejdzie testy w zestawie ważącym 60 t

Volvo Trucks

Firmy DHL Freight i Volvo Trucks podjęły współpracę, której celem jest szybsze wprowadzenie elektrycznych samochodów ciężarowych o dużej ładowności w europejskim transporcie regionalnym. Aby przygotować pojazd elektryczny do zadań specjalnych testowany jest zestaw o masie całkowitej 60 ton.

Jak dotąd głównym obszarem zastosowań elektrycznych samochodów ciężarowych jest transport na mniejsze odległości, w obrębie miast i aglomeracji. Obecnie DHL Freight i Volvo Trucks zapoczątkowały projekt koncentrujący się na transporcie cięższych ładunków na dłuższych dystansach. Przedmiotem tej współpracy jest jedyny w swoim rodzaju, pierwszy na świecie pilotażowy projekt wykorzystania w pełni elektrycznego pojazdu ciężarowego Volvo FH o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej zestawu 60 ton. Począwszy od marca br. pojazd taki będzie kursował pomiędzy dwoma terminalami magazynowymi DHL Freight, oddalonymi od siebie o około 150 km. Podczas prób Volvo i DHL zdobędą cenne doświadczenie i wiedzę w kwestii konfiguracji i użytkowania niezbędnej infrastruktury ładowania akumulatorów. Pozyskane dane pomogą wypracować właściwą równowagę pomiędzy długością trasy, ciężarem ładunku i rozlokowaniem punktów ładowania w codziennych operacjach transportowych.

DHL aktywnie działa razem z Volvo Trucks na rzecz redukcji swojego odziaływania na środowisko naturalne, a zrównoważony rozwój jest integralnym elementem strategii tej firmy. – Naszym celem jest zredukowanie do zera wszystkich emisji związanych z logistyką i w jego realizacji mamy już istotne osiągniecia: w porównaniu do poziomu z 2007 r., efektywność naszej Grupy pod względem emisji CO2 wzrosła o 35%. Jednak aby kontynuować, potrzebujemy innowacyjnych rozwiązań technicznych i solidnych partnerów. Jestem przekonany, że bliska współpraca z Volvo Trucks, jedną z czołowych marek samochodów ciężarowych na świecie, pomoże nam w osiągnięciu naszych ambitnych proekologicznych celów w sektorze transportu drogowego – mówi Uwe Brinks, dyrektor generalny DHL Freight.

W przechodzeniu na transport wolny od paliw kopalnych Volvo Trucks stara się zapewnić, by elektryfikacja postępowała możliwie sprawnie i bez zakłóceń. Bierze więc pod uwagę każdy aspekt elektrycznego ekosystemu, m.in. ładowanie akumulatorów, planowanie tras, konfigurację pojazdów, obsługę serwisową i inne potrzebne wsparcie.

– Branża transportowa szybko się zmienia i dla wielu naszych klientów możliwość osiągania równowagi ekologicznej stanowi istotną zaletę. Dlatego oferujemy efektywne rozwiązania transportowe umożliwiające szybsze odchodzenie od paliw kopalnych na rzecz np. elektryczności. Z DHL współpracujemy od dawna. Ich rozległa wiedza w dziedzinie logistyki w skali globalnej pozwala nam analizować warunki osiągania postępów w tej transformacji technologicznej, dostosowywania jej do potrzeb i specyfiki działalności klientów – mówi Roger Alm, prezes Volvo Trucks.

DHL Freight aktywnie realizuje różnorodne projekty technologiczne w obszarach zrównoważonego rozwoju i odchodzenia od paliw kopalnych. W Szwecji firma wdrożyła specjalny, proekologiczny program dostarczania przesyłek. Klienci korzystający z tego programu uiszczają dodatkową stałą opłatę za każdą wyekspediowaną paczkę lub paletę, a wygenerowany w ten sposób dochód jest w całości inwestowany w ramach szwedzkiej sieci dostaw.

Aktualnie w seryjnej produkcji znajdują się pojazdy ciężarowe Volvo FL Electric i Volvo FE Electric, przeznaczone dla miejskiego transportu dystrybucyjnego. Niedawno DHL Supply Chain wprowadziła nowe Volvo FL Electric do eksploatacji w Londynie. To pierwszy w Wielkiej Brytanii specjalnie zbudowany, w pełni elektryczny samochód ciężarowy Volvo do dystrybucji towarów w mieście.

Pod koniec ubiegłego roku Volvo Trucks i Ameryce Północnej rozpoczęło sprzedaż modelu VNR Electric, zaś w tym roku zapoczątkowana zostanie sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych o dużej ładowności w Europie.

– Podjęliśmy zobowiązanie, że najpóźniej do roku 2040 cała nasza gama samochodów ciężarowych zostanie uniezależniona od paliw kopalnych – konkluduje Roger Alm.

Szczegóły projektu:

Projekt DHL–Volvo rozpocznie się w pierwszym kwartale 2021 r. jako część REEL – inicjatywy szwedzkiej agencji ds. innowacyjności Vinnova, której celem jest promocja przechodzenia na zelektryfikowany transport towarowy.

Trasa przejazdu łączy dwa szwedzkie miasta: Goeteborg i Jönköping, a jej długość to 150 km w każdą stronę.

Akumulatory będą ładowane w bazie DHL w Jönköping oraz w Volvo Truck Center w Goeteborgu.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane