Maersk zaprojektował kontenerowiec zasilany metanolem

Maersk

Duński potentat oceaniczny zamówił osiem kontenerowców o pojemności 16 tys. TEU każdy, które będą zasilane metanolem, co zapewni Maersk możliwość osiągnięcia strategicznego celu – zerowej emisji CO2 w transporcie. Silniki statku będą mogły w każdej chwili przejść na zasilanie olejem napędowym o niskiej zawartości siarki.

Projektując nowy statek Maersk chciał mieć pewność, że stworzy jednostkę, która wykorzysta najnowsze techniki, a jednocześnie przyczyni się do realizacji celu – stworzenia transportu, który nie emituje dwutlenku węgla. Zaprezentowany niedawno projekt zakłada osiągnięcie o 20 proc. wyższej wydajności energetycznej w stosunku do przewożonego kontenera, w porównaniu do średniej wydajności klasycznych statków tej samej wielkości.

Potentat morski szacuje, że seria 8 kontenerowców zasilanych metanolem pozwoli zaoszczędzić ok. miliona ton CO2 rocznie, które nie trafią do atmosfery.

Kontenerowce z mostkiem na dziobie

Nowe statki będą miały 350 m długości, 53,5 m szerokości i będą wyglądać zupełnie inaczej niż tradycyjne kontenerowce. Pomieszczenia załogi i mostek będą zlokalizowane na dziobie, aby uzyskać jak największą pojemność. Z kolei lejek będzie znajdował się na rufie i tylko po jednej stronie statku, co zapewni dodatkowe miejsce na kontenery oraz poprawi wydajność rozładunków w porcie.

Stworzenie projektu zajęło koncernowi Maersk prawie 5 lat, podczas których analizowano nieznane dotąd w branży morskiej rozwiązania. Projektantom zależało m.in. na tym, aby zadbać o komfort załogi. Na tradycyjnych statkach kontenerowych kabiny załogi są tak lokowane, aby dodatkowo usztywniały kadłub. Na nowym statku kabiny są umiejscowione na dziobie, co zapewni komfortowe warunki do pracy i odpoczynku. Kadłub statku zostanie zaś wzmocniony konstrukcyjnie podczas budowy jednostek w stoczni.

Nawigacja przy wsparciu kamer

Statki napędzane metanolem zyskają zupełnie nowe szalupy ratunkowe oraz światła nawigacyjne. Ich kapitanowie będą mogli łatwiej nawigować jednostkami, ponieważ otrzymają widok statku z wieku kamer.

Statki zostaną zbudowane przez koreański Hyundai Heavy Industries, który wyposaży je w innowacyjny silnik hybrydowy: napędzany metanolem oraz konwencjonalnym paliwem o niskiej zawartości siarki. Maersk zakłada, że statki będą w stanie pokonać podróż na trasie Azja – Europa wyłącznie na zielonym paliwie.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane