W związku z trudną sytuacją finansową PKP CARGO, z trudnościami mierzy się także jedna ze spółek zależnych – PKP CARGOTABOR, zajmująca się naprawami i utrzymaniem taboru. Z myślą o pracownikach tej spółki, podmioty z Grupy PKP wypracowały koncepcję przekształcenia PKP CARGOTABOR, która obejmuje opcję sprzedaży bądź dzierżawy wydzielonej części lub całej spółki przez PKP Linę Hutniczą Szerokotorową.
10 grudnia 2024 r. w Warszawie został podpisany list intencyjny przez przedstawicieli spółek: PKP S.A. – prezesa zarządu Alana Beroud i członka zarządu Pawła Lisiewicza, PKP CARGO w restrukturyzacji – p.o. prezesa Marcina Wojewódkę i p.o. członka zarządu ds. restrukturyzacji/p.o. członka zarządu ds. handlowych Pawła Miłka, PKP CARGOTABOR w restrukturyzacji – prezesa zarządu Marcin Butryna i członka zarządu Michała Duraka oraz przedstawicieli PKP LHS – prezesa zarządu Łukasza Góreckiego i członka zarządu Jacka Grabka.
PKP CARGOTABOR zmieni właściciela
Dzięki inicjatywie spółek, w dalszym ciągu będą mogły funkcjonować zakłady i inne punkty związane z obsługą taboru w różnych regionach Polski, m.in. w Gorzowie Wielkopolskim, Toruniu, Tczewie, Kluczborku, Ostrowie Wielkopolskim, Tarnowskich Górach, Dąbrowie Górniczej, Pszczynie, Krakowie, Łodzi, Zduńskiej Woli i Czerwieńsku. Umowa dotycząca nowej formuły działania PKP CARGOTABOR powinna zostać zawarta do 1 lipca 2025 r. Siedziba nowego podmiotu planowana jest w Tarnowie.
– Nowe koncepcje funkcjonowania spółki PKP CARGOTABOR w ramach Grupy PKP to kolejny dowód na to, jak duży potencjał ma holding, w którego w skład wchodzą różne podmioty działające na rynku kolejowym. Widać to szczególnie w trudnych czasach, gdy PKP CARGO i jej spółki zależne intensywnie pracują nad restrukturyzacją i odbudową swojej pozycji. To przede wszystkim szansa na zachowanie ponad 1000 miejsc pracy, wykorzystanie dużych kompetencji pracowników związanych z naprawą i utrzymaniem taboru kolejowego oraz zasobów technicznych baz serwisowych zlokalizowanych w wielu regionach kraju – mówi Alan Beroud, prezes PKP S.A., cytowany w komunikacie kolejowej grupy.
Spółka będzie spłacać długi
Paweł Miłek p.o. członek zarządu PKP CARGO, informuje z kolei, że połączenie potencjału spółki PKP CARGOTABOR z możliwościami, jakie posiada LHS, może przyczynić się do wzmocnienia pozycji rynkowej obydwu podmiotów. Takie rozwiązanie będzie korzystne także dla wierzycieli PKP CARGOTABOR, którzy uzyskają szybszą możliwość odzyskania swoich wierzytelności. Dla LHS, należącej do Grupy PKP, to zaś możliwość poszerzenia swojej działalności o usługi świadczone dotychczas przez PKP CARGOTABOR.
– Na dzisiaj wartość rynku usług remontowych taboru kolejowego szacowana jest na ok. 1,5 mld zł. Spółka po przeprowadzeniu restrukturyzacji i wprowadzeniu rynkowych metod zarządzania ma perspektywę odzyskania pozycji na rynku. Przy czym szczegóły transakcji zostaną określone po analizach, które strony rozpoczynają – skomentował podpisane listu intencyjnego Łukasz Górecki, prezes PKP LHS.