Przybywa platform internetowych, które usprawniają współpracę między dostawcami i odbiorcami usług transportowo-logistycznych. Po sukcesie w krajach bałtyckich oraz w Skandynawii na polski rynek weszła łotewska platforma Shippers Republic. Po dwóch miesiącach funkcjonowania w systemie zarejestrowanych zostało ponad 1500 pojazdów. Rośnie także liczba przedsiębiorstw, które chcą ze sobą kooperować.
Platforma została początkowo uruchomiona w krajach bałtyckich, a teraz wchodzi na kolejne rynki. Jej twórca, Rihards Averats twierdzi, że dzięki niej udaje się rozwiązywać trudności, które były bolączką branży logistycznej, w tym opóźnienia w płatnościach, brak informacji o załadunku lub rozładunku towaru, niemożność zlokalizowania danego ładunku i nieefektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej ciężarówek.
– Długofalową korzyścią ze stosowania dostarczanej przez nas usługi jest możliwość kontrolowania procesu przewozu przez zleceniodawcę oraz przewoźnika, przy jednoczesnym wyeliminowaniu pośredników. Dzięki temu przewoźnicy mogą ustalić konkurencyjną cenę za usługę. Dowodem na zapotrzebowanie branży na to co robimy jest nasz dynamiczny wzrost na rynkach w krajach bałtyckich oraz w Skandynawii. Przewidujemy, że trend ten kontynuować będziemy także w innych krajach europejskich, spośród których Polska, jako kraj tranzytowy, jest niezwykle istotna – opowiada Averats.
Twórca Shippers Republic zapewnia także, że wszystkie firmy rejestrujące się na platformie są dokładnie sprawdzane, aby nie było możliwe jej wykorzystywanie przez pośredników.
Shippers Republic pozwala małym przewoźnikom na konkurowanie z dużymi firmami. Mogą bowiem sami ustalić cenę, a zleceniodawca wybierze ofertę, która najlepiej spełni jego oczekiwania.
Generalna zasada na jakiej opiera się działanie platformy jest podobna do zasad funkcjonowania aplikacji do wzywania taksówek. Na początku wysyłający ładunek (albo jego odbiorca) musi wprowadzić informacje o wysyłanych towarach oraz określić termin załadunku oraz dostarczenia. Następnie wszyscy zarejestrowani w systemie i operujący na danym obszarze przewoźnicy, otrzymują powiadomienie o potencjalnym nowym zleceniu. Gdy podmiot wysyłający lub odbierający ładunek potwierdzi, że wybrał określoną ofertę, automatycznie tworzona jest niezbędna dokumentacja. Lokalizacja ładunku może być następnie monitorowana w czasie rzeczywistym za pośrednictwem platformy internetowej.