Spółka MBF Group poinformowała o rozpoczęciu realizacji projektu MALLARD – pierwszego w Polsce programu rozwoju bezzałogowych samolotów cargo przeznaczonych do zastosowań cywilnych i komercyjnych. Firma jest liderem konsorcjum, w którym oprócz niej znaleźli się: spółka Squadron i Polskie Lobby Przemysłowe.
Według zapowiedzi MBF Group MALLARD to zaawansowany system towarowych bezzałogowych statków powietrznych (Cargo UAV), który przeszedł z fazy koncepcyjnej do etapu praktycznych testów i walidacji technicznej. „Celem przedsięwzięcia jest opracowanie i wdrożenie pełnego modelu regularnego transportu towarów z użyciem dronów lotniczych, umożliwiającego redukcję kosztów, skrócenie czasu dostaw i zwiększenie bezpieczeństwa operacji logistycznych” – czytamy w komunikacie spółki.
Projekt ma przejść trzy etapy rozwoju. Pierwszym jest „Mały Mallard” – gotowy model bezzałogowego samolotu o ładowności do 300 kg, który rozpoczął fazę testowych lotów operacyjnych i badawczych. Chodzi o analizę efektywności ekonomicznej i technicznej transportu bezzałogowego oraz opracowanie modeli kosztowych i procedur logistycznych dla przyszłych operacji komercyjnych.
Drugim etapem będzie metodyka dostaw UAV – opracowanie systemu organizacji i zarządzania lotami na średnich dystansach, integrującego centra logistyczne UAV i procedury bezpieczeństwa.
Ostatni etap to „Duży Mallard” – docelowy projekt samolotu cargo o ładowności do 1 tony i zasięgu do 3000 km, który ma stać się platformą do seryjnej produkcji i komercjalizacji w latach 2027–2030.
Drugi z podmiotów z konsorcjum – spółka Squadron z Gdańska, należąca do Grupy ASE, specjalizująca się w technologiach lotnictwa bezzałogowego, odpowiada za stronę techniczną systemu MALLARD. Z informacji przez nią przekazanych wynika, że prototyp jest już gotowy do pierwszych lotów badawczo-przeliczeniowych, które pozwolą na ocenę stabilności w locie, wydajności energetycznej i niezawodności w różnych warunkach środowiskowych. Z kolei Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego koordynuje aspekt merytoryczny projektu i integrację z koncepcją Centralnego Okręgu Przemysłowego 2 (COP2).
MBF Group, jako lider Konsorcjum, planuje w najbliższym czasie zaprosić do współpracy partnerów z branży logistycznej, spedycyjnej, kurierskiej, przemysłowej i energetycznej, a także operatorów centrów magazynowych, przedsiębiorstwa e-commerce i fundusze inwestycyjne zainteresowane udziałem w rozwoju nowych technologii transportowych.
– Polska ma szansę stać się jednym z pierwszych krajów w Europie, które wdrożą regularny transport cargo z użyciem dronów – twierdzi Janusz Czarnecki, prezes MBF Group.
Szacunkowy koszt realizacji projektu do etapu pełnoskalowego prototypu wynosi ok. 12 mln euro. Część prac finansowana jest już ze środków własnych członków Konsorcjum.
Konsorcjum: MBF Group – Squadron – Polskie Lobby Przemysłowe, powstało zawartego 4 września 2025 roku. MALLARD jest jego drugim projektem. Pierwszym rozpoczętym projektem była IRYDA Plus – system do neutralizacji dronów.













