Podczas nadzwyczajnego posiedzenia Rady Nadzorczej Deutsche Bahn zapadły decyzje o kontynuacji rekonstrukcji zarządu koncernu, rozpoczętej w sierpniu 2025 r., gdy Evelyn Palla objęła stanowisko prezesa kolejowej spółki. Od 15 listopada prezesem DB Cargo zostanie Bernhard Osburg, menedżer doświadczony w przemyśle hutniczym.
Zgodnie z zapowiedziami niemieckich mediów, o których informowaliśmy w Portalu TSL, największa zmiana kadrowa zachodzi w DB Cargo. Dr Sigrid Evelyn Nikutta, po pięciu latach zarządzania przewoźnikiem odchodzi ze spółki z końcem 2025 r. Nowym prezesem DB Cargo już od 15 listopada zostanie Bernhard Osburg, 57-letni inżynier który zarządzał m.in. produkującą stal spółką Thyssenkrupp Steel.
Nowy szef DB Cargo ma naprawić spółkę
Z komunikatu DB Cargo wynika, że o wyborze Bernharda Osburga zdecydowało jego doświadczenie w wyprowadzeniu dużej organizacji z kryzysu poprzez restrukturyzację, cięcia kosztów i transformację w kierunku zielonej produkcji. Osburg ma także doświadczenie w sprzedaży jednostek biznesowych, digitalizacji logistyki i redukcji emisji CO2 o ponad trzydzieści procent w kluczowych zakładach Thyssenkrupp.
Rada Nadzorcza DB oczekuje, że nowy szef DB Cargo, największego przewoźnika towarowego w Europie, uczyni spółkę trwale rentowną. Przewodniczący Rady Nadzorczej Werner Gatzer nie ukrywa, że specjalistyczna wiedza Osburga, ukształtowana w przemyśle ciężkim, powinna być katalizatorem planowanego przełomu, a sam menedżer zapewni płynne przekazanie obowiązków przez Nikuttę do końca roku.
Dr Nikutta objęła objęła stery DB Cargo 1 stycznia 2020 roku w najtrudniejszym momencie pandemii, gdy łańcuchy dostaw były sparaliżowane, a spółka notowała rekordowe straty. Aktualnie zostawia spółkę w niejednoznacznej sytuacji. Z jednej strony potrafiła szybko uruchomić pociągi z pomocą dla Ukrainy po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji o uczyniła DB Cargo kluczowym partnerem Bundeswehry oraz wojsk NATO. Sprawiła też, że wiele działalności spółki stało się zyskownych. Z drugiej strony nie udało jej się zakończyć konfliktów ze związkami zawodowymi oraz poprawić sytuacji finansowej przewoźnika, czego oczekiwał rząd federalny. Gatzer, dziękując jej za osiągnięcia potwierdził wcześniejsze podejrzenia mediów, że zmiana prezesa była nieunikniona.
Nowi członkowie zarządu DB
Rada Nadzorcza DB powołała także dwie nowe osoby do zarządu Deutche Bahn. Karin Dohm, 53-letnia ekonomistka, biegła rewident i doradca podatkowy, obejmie 1 grudnia stanowisko członka zarządu ds. finansowych. Dohm pracowała m.in. w Hornbach Gruppe, w Deutsche Bank i Deloitte. Z kolei Harmen van Zijderveld, 50-letni Holender z ponad dwudziestoletnim stażem w DB, który pracował w DB Fernverkehr i był członkiem zarządu DB Regio, został członkiem zarządu DB do kolei regionalnych.
Jednocześnie Rada Nadzorcza DB odwołała Bertholda Hubera, 62-letniego szefa DB InfraGO, który przepracował w grupie DB 28 lat.













