Francuski potentat logistyczny CMA CGM, znany głównie z przewozów morskich, od 2021 r. rozwija przewozy ładunków samolotami. W latach 2021-2023, zanim CMA CCGM AIR CARGO uzyskało certyfikat lotniczy, loty wykonywała dla niego linia Air Belgium. Aktualnie Francuzi poinformowali, że kupują jej aktywa i zamierzają zaoferować większą siatkę połączeń.
Grupa CMA CGM ogłosiła przejęcie aktywów Air Belgium po zatwierdzeniu przez sąd handlowy w Brabancji Walońskiej wiążącej oferty na zakup linii lotniczej. Podpisano również umowę transferu aktywów z likwidatorem. Transakcja ta gwarantuje zachowanie marki Air Belgium, miejsc pracy oraz wiedzy belgijskich pracowników. Decyzja o przejęciu lotniczego operatora wpisuje się w strategię CMA CGM, mającą na celu oferowanie kompleksowych usług logistycznych.
Dzięki przejęciu Air Begium CMA CGM utrzyma 124 etaty – 72 pilotów oraz 52 pracowników operacyjnych. Grupa zdecydowała się również na utrzymanie marki Air Belgium, będącej „ikoną belgijskiego lotnictwa”.
CMA CGM przejmuje belgijskiego przewoźnika
Przejęcie aktywów linii lotniczej zwiększa możliwości CMA CGM w zakresie frachtu lotniczego. Samoloty operujące z Belgii umożliwią stworzenie oferty dla spedytorów, nadawców oraz całego ekosystemu logistycznego. – Akwizycja Air Belgium to ważny krok w rozbudowie operacji lotniczych CMA CGM w Europie i na świecie. Wzmacnia nasze zdolności przewozowe, odpowiadając na obecne wyzwania logistyczne – powiedział Damien Mazaudier, wiceprezes wykonawczy Dywizji Lotniczej CMA CGM.
CMA CGM zamierza uzupełnić operacje CMA CGM AIR CARGO na lotnisku Paryż – Charles de Gaulle. Operator logistyczny obsługuje regularne połączenia dwoma samolotami Boeing 777F do Hongkongu i Szanghaju oraz jednym Airbusem A330F do Zhengzhou. Po przejęciu belgijskiego przewoźnika kontynuowana będzie współpraca z lat 2021–2023, kiedy Air Belgium operowało czterema Airbusami A330F z hubu w Liège na zlecenie CMA CGM, zanim francuska grupa otrzymała certyfikat operatora lotniczego i rozpoczęła operacje w Paryżu.
Nowe samoloty dołączą do floty
Równolegle do rozwoju w Europie, CMA CGM utworzyło hub frachtu lotniczego w Chicago. Obecnie działają tam dwa Boeingi 777F obsługiwane przez Atlas Air pod marką CMA CGM AIR CARGO, a wkrótce dołączy do nich kolejne trzy maszyny. Samoloty te wzmocnią obecność grupy na trasach transpacyficznych i wesprą rozwój działalności cargo na rynku amerykańskim.
Obecnie flota lotnicza CMA CGM obejmuje 9 samolotów: cztery Boeingi 777F, trzy Airbusy A330F oraz dwa Boeingi 747F. Wkrótce dołączy do niej kolejny Boeing 777F, a od 2027 roku flota będzie rozbudowywana o osiem Airbusów A350F. Samoloty operują z kluczowych hubów we Francji, USA i Belgii, zapewniając optymalną łączność na najważniejszych globalnych trasach lotniczego transportu cargo.