DB Schenker z nowym rekordem. DB Cargo pod kreską

hpgruesen, Pixabay

Grupa kapitałowa Kolei Niemieckich – Deutsche Bahn przedstawiła wyniki najważniejszych spółek za rok 2019. O ile logistyczna działalność DB Schenker odnotowała po raz kolejny rekordowe wyniki, to przewozy towarowe w wynikaniu DB Cargo zaliczyły spadek. Z kolei w przewozach pasażerskich DB przewiozły rekordową liczbę podróżnych.

Dzięki wskaźnikowi EBIT na poziomie 538 mln euro, spółka DB Schenker osiągnęła w 2019 r. rekordowe wyniki po raz trzeci z rzędu. Z wyjątkiem frachtu lotniczego, który odnotował tendencję spadkową w całej branży, wszystkie sektory działalności firmy wykazały lepsze wyniki – informują DB w komunikacie.

W stosunku do roku 2018 o 3,7 proc. spadł wolumen transportu DB Cargo. – Spada popyt w sektorach cyklicznych, takich jak przemysł stalowy i motoryzacyjny, a zatem pomimo podejmowanych wysiłków osiągnięcie wzrostu przez kolejowe przewozy towarowe zajmie trochę czasu – twierdzi grupa.

Milion pasażerów więcej
Dużo lepiej radzi sobie niemiecka kolej pasażerska. Liczba pasażerów na trasach dalekobieżnych wyniosła 151 mln, co oznacza, że spółka DB ustanowiła nowy rekord, przekraczając poziom 150 mln przewożonych osób. Wyniki odnotowane we wcześniejszym roku były bardzo dobre, a w 2019 r. dodatkowa liczba korzystających z pociągów ICE i IC DB wyniosła 2,8 miliona (wzrost o 1,9 proc.). Był to piąty kolejny rok wzrostu liczby pasażerów.

Skorygowane przychody Grupy DB zwiększyły się w 2019 r. do 44,4 mld euro, co stanowi wzrost o niecały 1 proc. Spółka DB, rozwijając największy program inwestycyjny w swojej historii, dokonała znacznych nakładów na sieć kolejową, stacje i pociągi. W efekcie wysokiego poziomu inwestycji w przyszłość kolei, skorygowany zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) uległ obniżeniu o 13 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając 1,8 mld euro.

Celem DB jest zwiększenie w znacznym stopniu wydajności kolei w Niemczech – powiedział Dr Richard Lutz, dyrektor generalny DB, w odniesieniu do bilansu za rok obrotowy 2019. – Inwestycje w przyszłość kolei będą miały priorytet w nadchodzących latach, co znajdzie odzwierciedlenie w naszych wynikach w perspektywie średnioterminowej.

Strong Rail zaczyna się sprawdzać
Wzrost liczby przewiezionych pasażerów potwierdza, że DB obrały właściwy kurs w nowej strategii pod nazwą „Silna kolej” („Strong Rail”). W 2019 r., oprócz wzrostu liczby pasażerów na trasach dalekobieżnych o 1,6 proc. , ich liczba zwiększyła się również na niemieckich trasach regionalnych, osiągając poziom prawie dwóch miliardów. – Widzimy wyraźne oznaki modalnego przesunięcia w kierunku kolei, która jest przyjaznym dla środowiska środkiem transportu – powiedział Lutz.

W porównaniu z rokiem wcześniejszym łączny wolumen kolejowego transportu pasażerskiego w 2019 r. wzrósł o 695 milionów pasażerokilometrów do poziomu 98,4 miliarda. Po raz pierwszy w 2019 r. Spółka DB Regio odnotowała zwiększenie portfela zamówień netto, pozyskując więcej pociągokilometrów, niż tracąc na rzecz konkurentów.

Większe inwestycje
Znacznie wzrosły nakłady inwestycyjne netto. W porównaniu z rokiem wcześniejszym zwiększyły się one o 41 proc., osiągając poziom 5,6 mld euro. To rekordowy wzrost, chociaż zmiana metod rachunkowości spowodowała, że wynik był porównywalny z danymi za rok 2018 tylko w ograniczonym zakresie. Wzrosły również nakłady inwestycyjne brutto, które koncentrowały się na infrastrukturze. Tak jak poprzednio, przeważająca część środków zostanie wykorzystana na rozbudowę i modernizację niemieckiego systemu kolei, podniesienie jakości i niezawodności oraz zakup nowych pociągów i zatrudnienie dodatkowego personelu.

DB Arriva, europejska spółka zależna DB zajmująca się transportem lokalnym, działała w bardzo konkurencyjnym otoczeniu w 2019 r., a jej wskaźnik EBIT uległ nieznacznemu obniżeniu w porównaniu z rokiem wcześniejszym.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane