Europejski przewoźnik drogowy z siedzibą na Litwie, oferuje usługi intermodalne jako zrównoważoną alternatywę dla dostaw całopojazdowych (FTL). Girteka ma sieć połączeń kolejowych m.in. na trasach: Luksemburg-Francja-Polska i Niemcy-Włochy-Austria, które zamierza rozwinąć. Planuje też ponownie uruchomić przewozy naczep koleją na trasie Hiszpania – Polska.
Girteka jest największym przewoźnikiem kontenerów chłodniczych. Firma aktualnie poinformowała, że o 40% wzrosną jej zdolności przewozowe w transporcie intermodalnym, co wiąże się z realizacją strategii redukcji CO2. W 2021 r., przewożąc ponad 16 100 naczep po torach i pokonując dystans ponad 15,2 mln km w UE, Girteka zaoszczędziła ponad 14,4 mln kg emisji CO2. W 2022 r. oszczędności wzrosły już o 16% i wyniosły ponad 16,7 mln kg CO2 na trasie 16 mln km.
– Coraz więcej klientów zwraca się do nas z pytaniem o naszą sieć intermodalną i zdolności do organizowania tego typu dostaw. Celowo wybieramy trasy o szybkim czasie tranzytu, które są najbardziej optymalne i niezawodne. Przemieszczanie ładunków w sposób przyjazny dla środowiska jest ważne dla nas, naszych klientów i naszej społeczności – twierdzi Larisa Senkevičienė, project manager w Girteka Europe West w rozesłanym komunikacie.
Pięć intermodalnych tras Girteki
W 2017 r. Girteka utworzyła serwis usług i rozpoczęła realizację pierwszych dostaw intermodalnych. Obecnie, w ramach Grupy, ma rozbudowaną sieć połączeń kolejowych w Zachodniej Europie, która obejmuje 5 głównych tras, w tym Luksemburg-Francja-Polska i Niemcy-Włochy-Austria. Tygodniowo na torach przewożonych jest ok. 550 jednostek FTL.
– Naszym głównym celem jest zwiększenie przewozów na liniach, z których korzystamy, ponieważ obejmują najważniejsze dla nas rynki, Hiszpanię i Włochy. Podjęliśmy strategiczną decyzję dotyczącą rozwoju linii kolejowych na wszystkich kierunkach, gdzie odnotowujemy największe przepływy przesyłek. W tym roku planujemy włączyć Polskę, która dla nas jest trzecim kluczowym rynkiem – zapowiada Larisa Senkevičienė.
W 2021 r., Girteka Europe West podwoiła swoje zdolności przewozowe w zakresie transportu intermodalnego, ale w 2022 r. rozwój usług spowolniło kilka czynników: wojna w Ukrainie, napięcia geopolityczne i niepewność gospodarcza wynikająca z kryzysu energetycznego w Europie. Dodatkowo główne linie kolejowe w Europie rozpoczęły wdrażanie projektów infrastrukturalnych, co ograniczyło ruch na niektórych odcinkach. Mimo tego Girteka Europe West odnotowała wzrost w przewozach o 8% w porównaniu do 2021 r.
Ważną rolę w rozwoju usług intermodalnych Girteki odgrywają partnerzy kolejowi, w tym Helrom, CargoBeamer i Lorry-Rail & VIIA Rail Motorways. Szczególnie szybko rozwija się współpraca z VIIA. W 2017 r. obie firmy przewiozły około 1000 ładunków FTL, w tym roku ma być ich 13 500. Przy współpracy z VIIA, Girteka Europe West stała się największym przewoźnikiem chłodniczych ładunków intermodalnych w Europie.
Bezpośrednie dostawy z Hiszpanii do Polski
W 2022 roku, z 16 555 pełnopojazdowych transportów przewiezionych w systemie intermodalnym, zdecydowana większość – 12 000 – została dostarczona z/do Hiszpanii. W tym roku Girteka planuje zwiększyć dostawy na ten rynek, do 13 500 przesyłek FTL. Ma być to możliwe dzięki ponownemu uruchomieniu bezpośrednich przewozów z Hiszpanii do Polski. W styczniu Girteka przedłużyła trasę z Le Boulou (Francja) przez Bettembourg (Luksemburg) do Poznania.
Planując rozwój usług transportu intermodalnego, Girteka prowadzi rozmowy z partnerami kolejowymi na temat możliwości uruchomienia kolejnych tras. Głównym wyzwaniem jest przepustowość kolei, która ogranicza planowanie nowych połączeń na kierunkach z wysokim popytem. W tym roku litewska firma prognozuje 40-proc. wzrost zdolności przewozowej w transporcie intermodalnym, w porównaniu do 2022 r. Celem, jaki stawia sobie firma, jest przewożenie 20 proc. przesyłek FTL z wykorzystaniem transportu kolejowego do 2025 r., przy zapewnieniu wysokiej jakości usług klientom poszukującym zrównoważonych i niezawodnych opcji transportu.