Intermodal czarnym koniem przewozów ładunków koleją

Pociąg intermodalny z kontenerami na szlaku
Tomasz Kowal

Wyniki III kwartału w przewozach intermodalnych wskazują na zdecydowaną poprawę wobec II kwartału 2024 r. i wyników z III kwartału zeszłego roku. W trzech pierwszych kwartałach 2024 r. masa towarów w transporcie intermodalnym osiągnęła poziom 20,8 mln ton – to o 3 mln ton (17 proc.) więcej niż w tym samym okresie 2023 r.

Według statystyk Urzędu Transportu Kolejowego masa ładunków przewiezionych w transporcie intermodalnym koleją w III kwartale 2024 r. osiągnęła prawie 7,1 mln ton. Wykonana przy tym praca przewozowa to blisko 2,4 mld tonokilometrów. Wyniki przewozowe za III kwartał 2024 r. są lepsze od wyników z II kwartału o 2,4% według przewiezionej masy i o 2% według wykonanej pracy przewozowej. W porównaniu do niecałych 6,2 mln ton przewiezionych w III kwartale 2023 r. jest to wzrost o 0,9 mln ton (+15,2%).

Wyniki przewozów intermodalnych

Wykonana w III kwartale 2024 r. praca przewozowa to 2,4 mld tonokilometrów. W porównaniu do niecałych 2,2 mld tonokilometrów w III kwartale 2023 r. jest to o ponad 0,2 mld tonokilometrów więcej (10,7%).

Od lipca do września 2024 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali łącznie 455 tys. jednostek intermodalnych, co stanowi 705,6 tys. TEU. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku to więcej o 57,7 tys. sztuk (14,5%) i 97,7 tys. TEU (16,1%).

– Trzeci kwartał w przewozach intermodalnych wskazuje na poprawę wskaźników względem wartości poszczególnych kwartałów w ubiegłym roku. Wartość sumaryczna od początku roku jest zbliżona do pierwszych 9 miesięcy sprzed dwóch lat. Pomimo tego, że wyniki transportu intermodalnego są wciąż niższe niż w latach 2021-2022, można zakładać, że rok 2024 będzie zdecydowanie lepszy niż rok 2023 – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Więcej transportów z portów morskich

– Obecnie transport intermodalny odnotowuje też znaczący wzrost w przeładunkach w polskich portach morskich, których wynik za pierwsze półrocze był wyższy o ponad 8% w porównaniu rok do roku. Widać też, pomimo obecnej sytuacji geopolitycznej, ponowny wzrost transportu koleją na trasie Azja – Europa z wykorzystaniem szlaku przebiegającego przez Polskę – dodaje Prezes UTK.

W III kwartale 2024 r. kolejowe przewozy intermodalne realizowało 30 licencjonowanych przewoźników.

Przewozy ładunków koleją nie notują tak udanych wyników jak przewozy intermodalne. Od początku 2024 r. koleją przewieziono prawie 166,5 mln ton towarów, to o 6,4 mln mniej (minus 3,7%) niż rok wcześniej. Praca przewozowa, jaką wykonały pociągi towarowe w okresie styczeń – wrzesień, wyniosła prawie 43,9 mld tonokilometrów, co jest wynikiem niższym o 2,4 mld pociągokilometrów (-5,2%) wobec tych samych miesięcy 2023 r.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane