Kolej utrzymuje wzrost w przewozach intermodalnych

Pociąg z kontenerami
Adam Brzozowski

W II kwartale 2024 r. w przewozach intermodalnych kolej przetransportowała 6,9 mln ton ładunków. Wykonana przy tym praca przewozowa osiągnęła ponad 2,3 mld tonokilometrów. W porównaniu z danymi sprzed roku, wyniki są znacznie lepsze – informuje Urząd Transportu Kolejowego.

Przewoźnicy kolejowi odnotowali wzrost w przewozach intermodalnych w I półroczu 2024 r. UTK poinformował, że kolejnych miesiącach udało się podtrzymać tę tendencję. Wzrosty masy i pracy przewozowej w porównaniu z II kwartałem 2023 r. wyniosły 19,2% według masy (+1,1 mln ton) oraz 16,2% według pracy przewozowej (+0,3 mld tonokilometrów).

Od kwietnia do czerwca 2024 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali 421 tys. sztuk jednostek intermodalnych, co stanowiło ok. 662,8 tys. TEU. W porównaniu z II kwartałem ubiegłego roku liczba przewiezionych jednostek była wyższa o 13,2% (według TEU wzrost wyniósł 17,3%).

Intermodal w górę prawie o 20 proc.

W pierwszym półroczu 2024 r. kolej przewiozła 13,7 mln ton ładunków intermodalnych, wykonana przy tym praca przewozową wyniosła 4,6 mld tonokilometrów. W porównaniu do pierwszego półrocza 2023 r., w którym masa ładunków osiągnęła 11,6 mln ton, a praca przewozowa wyniosła 3,9 mld tonokilometrów, mamy do czynienia ze wzrostem rok do roku odpowiednio o 18,3% i 19,8%. Liczba przewiezionych jednostek intermodalnych w pierwszym półroczu kształtowała się na poziomie blisko 850 tys. W porównaniu do 770 tys. przed rokiem jest to wzrost o 10,4%. Wzrost liczby TEU z 1,2 mln w I półroczu 2023 r. do 1,3 mln w I półroczu 2024 r. to o 10,9% więcej.

W pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym osiągnął poziom 12,4% (według masy) i 15,9% (według wykonanej pracy przewozowej). W pierwszym półroczu przewozy realizowali 32 przewoźnicy.

Zestawiając II kwartał i I kwartał 2024 r., mamy do czynienia z wynikami na bardzo podobnym poziomie. Niewielki spadek miał miejsce w przypadku liczby przewiezionych jednostek intermodalnych – o 1,8%. Jednakże w parametrach TEU, masy i pracy przewozowej widać wzrost – odpowiednio o 0,8%, 1,4% oraz 1,3%.

Więcej kontenerów w portach morskich

– Sytuacja przewozów towarowych nadal jest skomplikowana, jednak na tle ogólnych wyników rynku wzrost parametrów przewozów intermodalnych można uważać za optymistyczny. Więcej kontenerów przeładowano zarówno w portach morskich, jak również w terminalach na wschodniej granicy. Ma to odzwierciedlenie w wynikach przewozów intermodalnych koleją – jego udział w pracy przewozowej dla całego transportu towarów koleją ukształtował się na poziomie blisko 16% po pierwszym półroczu – informuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Zdaniem Prezesa UTK sektor transportu intermodalnego w najbliższym czasie może wesprzeć kolej towarową w wychodzeniu z kryzysu. Rozwiązania, które wspierają tę gałąź – właściwie skonstruowane ulgi czy programy pomocowe – są ważne dla celów postawionych w ramach zrównoważonego rozwoju. – Ważne jest, by te programy opierały się o filar jakościowy, tak aby realizowane były wskaźniki prędkości, punktualności i zasad ostatniej mili. Rynek przewoźników zainteresowanych realizacją przewozów w oparciu o usługi związane z sektorem transportu intermodalnego staje się coraz większy – dodaje Ignacy Góra.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane