Logistyczny gigant Maersk poinformował, że w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na przewozy ładunków na szlaku Azja – Europa, postanowił zwiększyć częstotliwość połączeń AE19. Chodzi o popularne połączenia kolejowo-morskie między krajami Europy Północnej (Niemcy, Polska, Finlandia i Skandynawia) oraz portami morskimi w Korei Południowej, Chinach i Japonii.
Połączenie AE19 uruchomiono w roku 2019. Kontenery są przewożone z Europy Północnej do rosyjskiego Petersburga, gdzie w terminalu Maersk następuje ich przeładunek na pociągi do portu Wostocznyj na rosyjskim Dalekim Wschodzie nad Morzem Japońskim. Stamtąd ładunki docierają statkami do Korei, Chin i Japonii. Transporty Azji odbywają się analogicznie w odwrotnym kierunku.
Maersk informuje, że w w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na przewozy na Nowym Jedwabnym Szlaku, pociągi wyjeżdżające z Europy nie będą kursowały co dwa tygodnie, jak dotychczas, ale co tydzień. Częstotliwość pociągów przywożących kontenery z Azji do Europy zwiększy się zaś z trzech do czterech składów tygodniowo.
W celu zwiększenia przepustowości ładunków spedytorzy Maersk zaangażowali dodatkowy statek kursujący z koreańskiego portu Pusan do portu Wostocznyj.
– Połączenie AE19 oferuje jeden z najwyższych poziomów niezawodności biorąc pod uwagę inne przewozy kontynentalne i oceaniczne. Trasa ta jest też krótsza niż transport ładunków statkami z Azji do Europy przez Kanał Sueski – tłumaczy Zsolt Katona, szef Maersk na Europę Wschodnią w komunikacie przedsiębiorstwa.
Całkowity czas transportu ładunków w AE19 wynosi 25-30 dni, z czego transport kontenerów koleją z portów nad Bałtykiem do rosyjskiego wybrzeża nad Oceanem Spokojnym zajmuje tylko 12 dni.
Maersk urichomił połączenie AE19 w oparciu o infrastrukturę Kolei Rosyjskich (RŻD) wraz z innymi partnerami, m.in. operatorem terminali Global Ports.