Pakiet mobilności został przyjęty przez UE

Gellinger, Pixabay

Kraje Unii Europejskiej przyjęły w Brukseli przygotowywane od trzech lat przepisy dotyczące funkcjonowania przewoźników drogowych, czyli tzw. pakiet mobilności. Sprzeciw wobec pakietu zgłaszało osiem państw, w tym Polska, ale ich działania nie zablokowały projektu.

Pakiet mobilności to inicjatywa krajów „starej Unii”, której celem było zabezpieczenie własnych rynków przed tańszą konkurencją firm transportowych ze wschodniej Europy. Przegłosowane dziś nowe prawo transportowe wprowadza m.in. wymagania dotyczące maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw i okresów odpoczynków, a także przepisy dotyczące tachografów. Przepisy wprowadzają też obowiązek delegowania kierowców oraz określa warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.

Przepisy przyjęte przez kraje członkowskie muszą być jeszcze zaakceptowane przez Parlament Europejski.

Pakiet jest krytykowany m.in. za obowiązkowe, okresowe powroty ciężarówek, które operują poza granicami kraju, w którym mieści się siedziba firmy. Ciężarówki będą musiały wracać co osiem tygodni, co to oznacza, że niepotrzebnie będą emitowały CO2 do atmosfery.

Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, cytowany przez PAP powiedział, że nie wyklucza złożenia w przyszłości skargi przez Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE przeciwko przepisom.

Eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców udzielili kilku rad dla firm transportowych, o tym jak mają przygotować się do wejścia w życie przepisów.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane