Największy polski przewoźnik kolejowy od dawna ostrzy sobie zęby na przewozy towarów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Okazją do rozpoczęcia transportu ładunków między Polską i Chinami może być przejęcie firmy, która pierwsza przetarła ten szlak. Hatrans od 2013 r. wozi ładunki z Państwa Środka do terminalu w Łodzi.
Prezes narodowego przewoźnika, Czesław Warsewicz, poinformował miesiąc temu, że firma chce rozwijać się przez akwizycje i w ciągu kilku tygodni dowiemy się, jakie przedsiębiorstwo ma na celowniku. Od wczoraj wszystko jest jasne. PKP Cargo opublikowało komunikat o rozpoczęciu rozmów z łódzką spółką Hatrans na temat przejęcia jej udziałów.
Hatrans sp. z o.o. PU rozpoczęła działalność w roku 1989. Firma jest pierwszym polskim operatorem, który uruchomił regularne pociągi między Polską i Chinami. Do chińskich prowincji przewozi artykuły spożywcze, a z Chin przywozi do Łodzi m.in. elektronikę.
Od 2013 r. pociągi kontenerowe Hatrans pokonują daleką trasę przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Składają się z 41 wagonów załadowanych 40′ kontenerami. Czas przejazdu między Łodzią i Chengdu wynosi 12 dni.
Hatrans od 2016 r. prowadzi biuro w Chengdu, co jest zbieżne z planami PKP Cargo, dotyczącymi otwarcia przedstawicielstwa w Państwie Środka.
PKP Cargo podkreśliło w komunikacie, że rozpoczęcie rozmów nie przesądza o tym, czy dojdzie do porozumienia z właścicielami spółki Hatrans.
Podziwiam odwagę. Po oskarżeniach dla poprzedników za przejęcie AWT, kolejne przejęcia są ryzykowne.
Kampania wyborcza to okres w ktorym spolki skarbu panstwa powinny wstrzymywac sie od strategicznych decyzji. U nas musi byc na odwrot.