PKP CARGO chce uruchomić więcej składów do Hamburga

Pociąg kontenerowy PKP Cargo na szlaku
Tomasz Kowal (KowieEU)

Przewoźnik kolejowy w restrukturyzacji – PKP CARGO ma ambitne plany rozwoju przewozów międzynarodowych. – Poszerzamy nasze zasoby, żeby rozbudowywać korytarz Bałtyk-Adriatyk, a także naszą obecność na trasach do Hamburga i Rotterdamu – powiedziała prezes spółki Agnieszka Wasilewska-Semail, komentując wyniki za I kwartał 2025 r.

W I kw. 2025 r. Grupa PKP CARGO odnotowała spadek kosztów, w tym kosztów świadczeń pracowniczych i kontynuuje działania restrukturyzacyjne, których zwieńczeniem będzie złożenie Planu Restrukturyzacji w czerwcu 2025 roku. Spółka podkreśla, że wyniki finansowe pokazują skuteczność podjętych działań i poprawę sytuacji. W ciągu trzech miesięcy 2025 roku Grupa zanotowała 48,6 mln zł skonsolidowanej straty netto. To znacząco mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, kiedy strata wynosiła 118,1 mln zł. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 928 mln zł.

Strata mniejsza niż przed rokiem

W pierwszym kwartale 2025 roku zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) wyniósł blisko 75 mln zł. Strata na działalności operacyjnej (EBIT) wyniosła 20,4 mln zł. W wynikach za pierwsze trzy miesiące tego roku widać efekty działań restrukturyzacyjnych przeprowadzonych w 2024 roku. Koszty świadczeń pracowniczych zmniejszyły się z 521 mln zł w I kwartale 2024 roku do prawie 410 mln zł w pierwszych trzech miesiącach roku 2025.

– Pierwszy kwartał tego roku był okresem, w którym kontynuowaliśmy działania restrukturyzacyjne i dzięki ochronie, którą zagwarantowało nam postępowanie sanacyjne ustabilizowaliśmy sytuację w spółce. Intensywnie rozwijamy nowe korytarze transportowe, poszerzamy nasze zasoby, żeby rozbudowywać korytarz Bałtyk-Adriatyk, a także naszą obecność na trasach do Hamburga i Rotterdamu. Przygotowujemy projekt centralnego hubu, który udrożni korytarze północ-południe oraz wschód-zachód. Jesteśmy też w trakcie finalizowania umów pozyskania nowoczesnego taboru multifunkcyjnego, co wpisuje się w naszą strategię rozwoju transportu intermodalnego i pozwoli jeszcze intensywniej rozwijać naszą obecność w korytarzach w Europie – to komentarz Agnieszki Wasilewskiej-Semail, prezes PKP CARGO w restrukturyzacji, do wyników finansowych spółki.

PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji finalizuje także nowe umowy. Wśród podpisanych ostatnio jest m.in. przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, który będzie realizowany od 1 kwietnia 2025 do 31 marca 2027 roku. Zawarto też umowy handlowe ze spółkami z Grupy Azoty, których przedmiotem będą przewozy towarowe w komunikacji krajowej, eksporcie, imporcie i na odcinkach zagranicznych oraz umów z Grupą Azoty Zakłady Azotowe Puławy oraz Grupą Azoty na najem wagonów będących własnością spółki. Umowy obowiązywać będą do końca sierpnia 2027 r. Maksymalna łączna wartość tych umów w to ponad 233 mln zł netto.

PKP CARGO zmniejszyło zatrudnienie

Działania restrukturyzacyjne, które dotychczas przeprowadzono w PKP CARGO w restrukturyzacji skoncentrowane były na redukcji zatrudnienia, zakończeniu części umów dzierżawy, wycofaniu się z umów generujących zbędne koszty, sprzedaży majątku, który nie jest efektywny kosztowo do prowadzenia działalności przewozowej, a także dostosowaniu struktury organizacyjnej.

– W wynikach za pierwszy kwartał 2025 roku nadal widać skutki przeskalowania i niedopasowania Grupy do obecnego rynku przewozów. Jesteśmy w trakcie przeprowadzania działań restrukturyzacyjnych, które w dłuższym horyzoncie zmienią tę sytuację i doprowadzą PKP CARGO do rentowności i zysków. Dotychczasowe działania pozwoliły już spółce ograniczyć koszty funkcjonowania. Teraz wchodzimy w etap działań, które pomogą nam poprawić jakość usług oraz konkurencyjność. Cel to pozyskanie nowych zleceń i ustabilizowanie przychodów ze sprzedaży oraz poprawa sytuacji płynnościowej – mówi Michał Łotoszyński, członek zarządu ds. Finansowych PKP CARGO w restrukturyzacji.

Grupa Kapitałowa PKP CARGO jest liderem rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce pod względem udziału w przewiezionej masie towarów, jak i zrealizowanej pracy przewozowej. Udziały rynkowe Grupy Kapitałowej PKP CARGO w I kwartale 2025 roku wyniosły 28,1% w zakresie masy towarowej oraz 26% w pracy przewozowej. Jednak pierwsze trzy miesiące 2025 roku to kolejny z rzędu kwartał spadków w kolejowym transporcie towarowym w Polsce.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane