7 września 2025 r. z terminalu PKP CARGO CONNECT w Warszawie wyruszył pilotażowy pociąg towarowy do Chin. Transportuje m.in. meble, obuwie i akcesoria sportowe od producentów z Polski, Niemiec, Czech, Litwy i Łotwy. Odbiorcą jest chińska Grupa Zhongyu Port z prowincji Henan. Dotarcie składu z kontenerami do Zhengzhou planowane jest w ciągu ok. 11-13 dni.
Po wybuchu wojny w Ukrainie w 2022 roku ruch kolejowy między Chinami a Europą znacząco wyhamował. Wiele firm ograniczyło przewozy przez Rosję, szukając alternatywnych tras przez Azję Centralną. Mimo to, według danych China State Railway Group, w 2023 roku uruchomiono ponad 17 tys. pociągów Chiny–Europa, przewożąc łącznie 1,9 mln TEU — co pokazuje, że handel z Chinami i transport koleją odzyskały dynamikę już dwa lata temu. Nowe połączenie z Warszawy wpisuje się w ten trend.
Nowe połączenie z Polski do Chin
7 września 2025 r. z terminalu PKP CARGO CONNECT (spółka zależna PKP CARGO) w Warszawie wyruszył pierwszy pociąg towarowy do Chin, inaugurując nowe połączenie w ramach reaktywowanego Nowego Jedwabnego Szlaku. W przewożonych kontenerach znalazły się produkty z Polski, Niemiec, Czech, Litwy i Łotwy — od mebli na wymiar po akcesoria narciarskie i wyposażenie placów zabaw. To pilotażowy przejazd, który ma przetrzeć szlak dla regularnych transportów w przyszłości.
PKP CARGO CONNECT, planuje w najbliższych tygodniach wysłać dwa kolejne przejazdy kontenerów po NJS. Jeśli pilotaż zakończy się sukcesem, spółka rozważy uruchomienie regularnych przewozów. – Dziś, po tylu latach, wspólnie kreujemy przyszłość rozwoju współpracy między naszymi podmiotami, wysyłając do Chin europejskie towary, w tym również polskiej produkcji – podkreślił Piotr Sadza, prezes PKP CARGO CONNECT.
Partner w Państwie Środka
Partnerem projektu po stronie chińskiej jest Henan Zhongyu International Port Group — państwowa spółka z prowincji Henan, która obsługuje Międzynarodowy Port Śródlądowy w Zhengzhou. Grupa odprawiła już ponad 15 tys. pociągów w relacji Chiny–Europa, budując sieć obejmującą 25 kierunków i 8 przejść granicznych. Jej celem jest osiągnięcie 10 tys. pociągów i 10 mln ton ładunków rocznie.
PKP CARGO CONNECT nie poinformowało w komunikacie przez które kraje przejedzie testowy pociąg. Można jednak założyć, że pojedzie najkrótszą i najbardziej popularną trasą: Polska – Białoruś – Rosja – Kazachstan – Chiny.
Intermodalna przyszłość
PKP CARGO CONNECT oferuje kompleksowe usługi logistyczne — od transportu kolejowego i drogowego po magazynowanie i obsługę celną. Spółka działa na terenie całej UE, a także w Kazachstanie, Turcji i Wielkiej Brytanii. Nowe połączenie z Chinami to kolejny krok w rozwoju intermodalnych połączeń w jej ofercie.













