PKP CARGO kupiło 5 lokomotyw Vectron MS

PKP CARGO

Narodowy operator kolejowy podpisał z Siemens Mobility umowę na zakup 5 lokomotyw Vectron MS wraz z 8-letnią usługą pełnego utrzymania. Dostawy planowane są w pierwszym kwartale 2023 r. Po ich zakończeniu we flocie PKP CARGO będzie łącznie 25 Vectronów.

Wartość umowy to około 139 mln zł netto. Vectrony to uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji. To już trzeci zakup Vectronów w historii PKP CARGO. We wrześniu 2015 r. spółka zdecydowała się na podpisanie umowy na dostawę 15 sztuk, a w 2019 r. skorzystała z opcji na zakup kolejnych 5 elektrowozów. Teraz największy przewoźnik towarowy w Polsce ponownie decyduje się na nabycie 5 lokomotyw Vectron, tym razem z przeznaczeniem do rozwoju transportu intermodalnego w Polsce i Europie.

Podpisana umowa jest częścią dużego programu inwestycyjnego PKP CARGO dotyczącego zakupu taboru do obsługi połączeń intermodalnych, na który otrzymaliśmy unijne dofinansowanie. Lokomotywy Vectron będą służyły do obsługi przewozów międzynarodowych, których rozwijanie jest jednym z kierunków rozwoju realizowanych przez naszą spółka. Większość przewozów intermodalnych na polskiej kolei stanowi tranzyt i dlatego potrzebny jest nowoczesny tabor do obsługi połączeń międzynarodowychmówi Marek Olkiewicz, członek zarządu ds. operacyjnych PKP CARGO.

Umowa jest elementem realizacji zadania pt. „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewozów intermodalnych” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności (Program Infrastruktura i Środowisko). Kontrakt podpisany przez PKP CARGO z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakłada dofinansowanie zakupu 220 wagonów-platform do przewozów kontenerów (kontrakt realizuje konsorcjum Wagony Świdnica i ASTRA RAIL Industries) i pięciu lokomotyw wielosystemowych. Wartość obu kontraktów sięga około 247 mln zł netto, w tym prawie 92,4 mln zł stanowi unijne dofinansowanie

Zakupione przez PKP CARGO lokomotywy Vectron MS dysponują mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Posiadają homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację oraz Węgry.

Poza dostawą elektrowozów umowa z PKP CARGO obejmuje także pełne utrzymanie wszystkich 5 pojazdów do pierwszej naprawy okresowej na poziomie P4 (8 lat) wraz z opcją wykonania tej naprawy. Dodatkowo Siemens Mobility dostarczy oprogramowanie do obsługi eksploatacji lokomotyw oraz zestaw fabrycznie nowych części zamiennych i podzespołów wchodzących w skład tzw. zestawu antyawaryjnego.

Podobne wiadomości
Komentarze (1)
  1. Ale jak to? Polska spółka kupuje niemieckie? A w Pesie nie można kupić lokomotywy? A w Newagu? Tak wspierają przemysł narodowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane