Ministerstwo aktywów państwowych odpowiedziało zarządowi spółki PKP CARGO w restrukturyzacji, że nie ma podstaw prawnych, aby wypłacić przewoźnikowi rekompensaty za tzw. Decyzję Węglową premiera Mateusza Morawieckiego. Spółka musi więc szukać innego sposobu na wyjście z fatalnej sytuacji finansowej.
Pismo z MAP dotarło do PKP CARGO 22 sierpnia 2024 r. Była to odpowiedź na wniosek zarządu spółki oraz związków zawodowych o rekompensatę z tytułu tzw. Decyzji Węglowej. – Zarówno zarządca sanacyjny jak też zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji z przykrością przyjmuje do wiadomości stanowisko MAP w zakresie braku podstaw prawnych do wypłaty na rzecz spółki rekompensaty – czytamy w komunikacie przewoźnika.
– Powyższe nie zmieni faktu, że zarząd wraz z zarządcą sanacyjnym będą podejmowali dalsze intensywne działania mające na celu uratowanie PKP CARGO, w tym także doprowadzenie do pociągnięcia do odpowiedzialności za stan spółki osób, które działały na szkodę spółki, akcjonariuszy oraz pracowników PKP CARGO. W tym zakresie już 20 czerwca 2024 roku zostało złożone odpowiednie zawiadomienie do prokuratury – przypomina obecny zarząd.
Zarząd przewoźnika przekonuje w komunikacie, że na sytuację spółki wpłynęły „karygodne decyzje pana premiera Mateusza Morawieckiego oraz pana premiera Jacka Sasina z lata 2022 roku, a także działania członków zarządu PKP CARGO w latach 2022-2023.” – Na szczególne potępienie zasługuje też rola Związku Zawodowego NSZZ Solidarność oraz jego przedstawicieli w organach Spółki PKP CARGO, którzy dbali głównie o interesy własne i członków swoich rodzin, a nie pracowników PKP CARGO. Nepotyzm, kolesiostwo oraz brak troski o dobro wspólne, jakim jest spółka PKP CARGO, doprowadził do obecnej, niezwykle trudnej sytuacji, w tym okresowego braku środków na wpłatę wynagrodzeń w pełnej wysokości – podkreślono w komunikacie.
Zarząd spółki wraz z zarządcą sanacyjnym zamierzają podejmować dalsze działania w celu uratowania PKP CARGO, w tym przeprowadzenie głębokiej restrukturyzacji pracowniczej oraz organizacyjnej.