Poprawia się punktualność pociągów towarowych

Pociąg kontenerowy na łuku.
Tomasz Kowal (KowiEU)

Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, w przewozach towarowych w 2022 r. odnotowano punktualność na poziomie 43,62%. Oznacza to, że pociągi były bardziej punktualne niż w 2021 r., kiedy punktualność kształtowała się na poziomie 41,71% (wzrost o 1,91 punktu procentowego).

W ostatnim kwartale 2022 r. do stacji końcowej punktualnie dotarło 43,99% pociągów towarowych. W porównaniu do III kwartału punktualność była niższa o 0,2 punktu procentowego, natomiast w porównaniu do II kwartału niższa o 0,25 punktu procentowego. W przypadku pociągów uruchamianych na terenie kraju wskaźnik punktualności wyniósł 45,92%, natomiast w przypadku pociągów międzynarodowych – 35,85%.

W podziale miesięcznym najwyższą punktualność odnotowano w październiku oraz listopadzie 2022 r. – po 45,01%. W grudniu 2022 r. wskaźnik spadł do 41,69% (o 3,32 punktu procentowego). Średni czas opóźnienia pociągu towarowego wyniósł 795 minut.

Z kolei w przewozach pasażerskich punktualność pogarsza się. W 2022 r. przewieziono największą od lat liczbę pasażerów – 342 mln osób. Przewoźnicy uruchomili ponad 1,8 mln pociągów pasażerskich, realizując tym samym rekordową pracę eksploatacyjną. Na tory wyjechały dodatkowe pociągi międzywojewódzkie, uruchomione w związku z wojną w Ukrainie. W 2022 r. odnotowano również rekordowy wynik pracy przewozowej. W 2022 r. punktualność w przewozach pasażerskich wyniosła 88,62% i była o 1,49 punktu procentowego niższa niż w 2021 r. i o 6 punktów procentowych niższa niż w 2020 r.

W I kwartale 2022 r. do stacji końcowej punktualnie przyjechało 91% pociągów pasażerskich. Na punktualność wpłynęła m.in. sytuacja z 17 marca 2022 r., gdy poważnej awarii uległ system sterowania ruchem kolejowym, obsługiwany w Lokalnych Centrach Sterowania (LCS). Awaria objęła łącznie 820 km linii kolejowych, trwała 14 godzin i zaburzyła kursowanie 3 052 pociągów. W marcu uruchomiono również przewozy o charakterze humanitarnym, które często miały duże opóźnienia. W marcu 1006 pociągów było opóźnionych ponad 120 minut, a w całym 2022 r. takich pociągów było ponad 4 tys.

Punktualność na poziomie 88,6% oznacza, że niemal co 12 pociąg nie dojechał do stacji końcowej punktualnie (z wyłączeniem opóźnień do 5 minut).

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane