VR Transpoint eksploatuje „ogra” o masie 7 tys. ton

VR Transpoint

Fiński przewoźnik kolejowy VR Transpoint wprowadził do eksploatacji gigantyczny pociąg towarowy Mörkö. Skład kursuje w ruchu tranzytowym między stacją towarową Vainikkala przy granicy z Rosją i miastem portowym Hamina. Rekordowy pociąg przewozi 80 wagonów, ma długość 1 km i waży 7 tys. ton. Poprzedni rekord masy na fińskiej kolei należał do pociągu ważącego 6 tys. ton.

Gigantyczny pociąg o nazwie Mörkö (po polsku: ogr), jest ciągnięty przez dwie lokomotywy elektryczne Vectron i kursuje między Vainikkala i Hamina w ramach fińskiego ruchu tranzytowego. Nazwa pociągu została wybrana spośród propozycji przesłanych w wewnętrznym konkursie Grupy VR. – Od zeszłego lata przetestowaliśmy kilka pociągów o masie 7 tys. ton. Mamy więc doświadczenie w wyprawianiu tak ciężkich składów w różnych warunkach: letnich, jesiennych i zimowych. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ dążymy do uzyskania maksymalnej zdolności przewozowej przy wykorzystaniu nowych elektrowozów – informuje Martti Koskinen, wiceprezes VR Transpoint, cytowany w komunikacie prasowym.

Poprzedni fiński rekord masy pociągu towarowego został ustanowiony rok temu. Należał do składu, który przejechał trasę Vainikkala – Hamina. Składał się z 66 wagonów, a jego masa wyniosła 6 tys. ton. Wyprawienie składu cięższego o kolejny tysiąc ton było dla fińskich kolejarzy dużym wyzwaniem. W pełni załadowany „ogr” odpowiada 92. najcięższym ciężarówkom, podczas gdy jego poprzednik ważył tyle samo, co 79 samochodów ciężarowych.

Przedstawiciele VR Transpoint podkreślają, że najważniejszą rzeczą przy zwiększaniu rozmiarów pociągów nie jest bicie rekordów, ale zmniejszenie zużycia energii oraz emisji zanieczyszczeń w transporcie. Ruch kolejowy jest już jednym z najmniej uciążliwych dla środowiska środków transportu. Im większe pociągi wyjeżdżają w trasy, tym więcej ładunków mogą przewieźć naraz i tym mniejszy jest pozostawiany ślad węglowy.

Fińskie spółki kolejowe przygotowują coraz dłuższe pociągi dla przewozu rosyjskich ładunków (głównie paliw) w tranzycie przez Finlandię. W Rosji super długie składy towarowe są standardem. Wcześniej długie składy były dzielone na kilka mniejszych pociągów w Vainikkala. Aby zapewnić sprawne i bezpieczne przejazdy ciężkich pociągów, Finowie przystosowują dla nich swoją infrastrukturę kolejową. – Prowadzenie całych pociągów, które docierają do nas z Rosji będzie najbardziej wydajne. Dzięki temu tranzyt przez Finlandię będzie bardziej konkurencyjny – dodaje Koskinen.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane