W okresie styczeń-sierpień 2021 r. trasę z Chin do Europy pokonało 10 030 pociągów, co oznacza wzrost przewozów o 32 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku 2020 – poinformowały Chińskie Koleje Państwowe.
Wszystkie pociągi wysłane w transeuropejską trasę w ciągu 8 miesięcy tego roku dostarczyły do UE 964 tys. kontenerów, co oznacza wzrost o 40 proc. Tyle samo kontenerów przejechało z Państwa Środka do Europy w całym minionym roku.
Sierpień 2021 był czwartym z kolei miesiącem, w którym do Europy dotarło ponad 1300 składów, oraz 16. miesiącem z rzędu, w którym wysyłanych jest ponad 1 tys. pociągów miesięcznie.
Według chińskich kolei, rozwój tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku przyspieszył z powodu pandemii COVID-19, ponieważ pociągi zapewniały sprawny transport ładunków w okresie, gdy wstrzymany był transport morski i lotniczy. Ten rozwój był możliwy dzięki zacieśnieniu współpracy Chin ze wszystkimi państwami, które leżą na trasie NJS. Rozmowy na temat wspólnego rozkładu jazdy i odpraw ładunków na graniach prowadzone były podczas wideokonferencji.
Zwiększenie przepustowości NJS nie byłoby możliwe bez inwestycji w modernizację kluczowych punktów na trasie Chiny-Europa, a przede wszystkim przejść granicznych, gdzie obowiązujący w Chinach europejski rozstaw szyn styka się z liniami szerokotorowymi. Chodzi głównie o miasta: Erenhot (na granicy Chin z Mongolią), Khorgos (na granicy chińsko-kazachstańskiej) oraz o Bramę Dżungarską (przełęcz między Ałatau Dżungarskim a górami Byrlyktau i Majłytau w Kazachstanie, przy granicy z Chinami).
Chińskie Koleje Państwowe podkreślają, że w ciągu ostatniego roku nabrała dynamiki współpraca firm operujących na Nowym Jedwabnym Szlaku. Ładunki przewożone aktualnie koleją z Chin docierają do ponad 170 miast w 23 europejskich krajach.
W tym roku mija 10. rocznica przejazdu pierwszego pociągu z Chin do Europy. Skład ten przejechał z Chongqing do Duisburga.