Zbędna emisja spalin – będzie rewizja Pakietu Mobilności?

jennyfriedrichs, Pixabay

Komisja Europejska opublikowała wyniki badań dotyczące oceny wpływu Pakietu Mobilności na środowisko w zakresie obowiązku powrotu pojazdu do państwa siedziby co 8 tygodni oraz limitu operacji kabotażowych w transporcie kombinowanym. Te dwa aspekty nie były konsultowane z Komisją przez Parlament Europejski w toku procesu legislacyjnego.

– Obowiązek powrotu do bazy co 8 tygodni wymusi dodatkowe przejazdy, które, według scenariuszy przedstawionych przez KE, mogą skutkować dodatkową emisją CO2 w 2023 r. na poziomie nawet 2,9 mln ton (4,6% wzrost emisji w międzynarodowym transporcie drogowym) – tłumaczy Marek Kliś, radca prawny i ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Natomiast w przypadku limitów operacji kabotażowych w transporcie kombinowanym, szacuje się, że ich wprowadzenie może doprowadzić do dodatkowych 397 000 ton emisji CO2.

Wyniki badań ukazują, że te dwa przepisy mogą spowodować do 3,3 miliona dodatkowych ton emisji CO2 rocznie, co jest porównywalne z roczną całkowitą emisją z transportu w Estonii. Dodatkowo, mogą również generować do 704 ton tlenków azotu (NOx) i 251 ton pyłu zawieszonego (PM2,5).

– Komisja pragnie rozpocząć dyskusję z państwami członkowskimi oraz Parlamentem Europejskim w przedmiocie podjęcia dalszych działań, mając na uwadze ustalenia przedstawionych badań oraz zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Europejskiego Zielonego Ładu – planu działania na rzecz zrównoważonej gospodarki UE – kontynuuje ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Przypomnijmy, że Pakiet Mobilności I został zaskarżony do TSUE przez polski rząd w dniu 26 października 2020 r. za pośrednictwem Pełnomocnika Polski ds. TSUE. Skargi złożyły również państwa z tzw. grupy like – minded, czyli Bułgaria, Cypr, Węgry, Litwa, Malta i Rumunia.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane