W stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się wodowanie statku wielozadaniowego o numerze budowy B 618/2. Jest to już druga z serii jednostka zamówiona przez Urząd Morski w Szczecinie.
Kontrakt na budowę dwóch wielozadaniowych statków został podpisany 5 marca 2018 r. w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie. Pierwszy z nich, zwodowany przed trzema miesiącami, eksploatowany będzie przez Urząd Morski w Gdyni. Kolejny, właśnie zwodowany statek, będzie służył w Urzędzie Morskim w Szczecinie.
Obydwa statki o długości 60 m, szerokości 12,8 m i zanurzeniu 3,5 m będą osiągać prędkość 13 węzłów. Obsługiwane będą przez 6-cio osobową załogę i 14 osób personelu specjalistycznego.
Spalinowo – elektryczny system napędu pozwoli na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu różnorodnych zadań. W codziennej eksploatacji jednostki przeznaczone będą do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, a także wykonywania i opracowywania pomiarów hydrograficznych. W przypadku wystąpienia katastrofy morskiej, będą mogły zostać wykorzystane do holowania, zwalczania rozlewów olejowych, gaszenia pożarów, jak również wypełniania funkcji ratowniczych. W okresie zimowym, w przypadku wystąpienia zalodzenia torów wodnych, statki pełnić będą funkcje lodołamaczy pełnomorskich.
Obie jednostki budowane są według projektu wykonanego przez należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków.
Statki wejdą do eksploatacji w 2020 roku.
Inwestycja w 85% dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko stanowi jeden z elementów budowy systemu poprawiającego dostępność portów od strony morza, wzrost bezpieczeństwa nawigacyjnego, a przez to wzrost konkurencyjności i prestiżu portów.