Centrum Unijnych Projektów Transportowych zapowiada kolejne nabory na pozyskanie unijnych środków. Już teraz o dofinansowanie mogą ubiegać się ci, którzy swoją flotę chcą rozszerzyć o nowe elektryczne lub wodorowe autobusy. W listopadzie 2024 r. ogłoszone zostaną konkursy na sfinansowanie inwestycji w transport intermodalny, w tym na terminale przeładunkowe.
Jest to kontynuacja działań z ostatnich 20 lat, w czasie których Fundusze Europejskie pomogły zrewolucjonizować przemieszczanie się po naszym kraju. Od 2007 roku blisko 200 mld zł z Unii Europejskiej wsparło rozwój infrastruktury transportowej w Polsce. Wsparcie polskiego transportu będzie kontynuowane. W nowej perspektywie finansowej na lata 2021-2027 Centrum Unijnych Projektów Transportowych ma do rozdysponowania łącznie 95,7 mld złotych. Te środki już znajdują swoje zastosowanie w ramach zawartych umów.
Pieniądze trafiają do beneficjentów w ramach programów:
- Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat Środowisko 2021-2027 (55,3 mld zł),
- Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (3,1 mld zł),
- Instrumentu „Łącząc Europę” CEF2 2021-2027 (11,4 mld zł) oraz dodatkowo z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – 25,9 mld zł.
Środki zostaną przeznaczone na zapewnienie lepszego dostępu do transportu dla mieszkańców, rozwój transportu zero- i niskoemisyjnego, uspójnienie sieci transportowej, również w ramach sieci TEN-T czy utworzenie nowych połączeń z Ukrainą.
W praktyce oznacza to m.in.: wsparcie zakupu lub modernizacji autobusów, pociągów, tramwajów, budowę lub przebudowę dróg, terminali intermodalnych, linii kolejowych czy infrastruktury lotniczej. Dofinansowanie otrzymają też inwestycje dotyczące cyfryzacji w transporcie i zwiększające bezpieczeństwo transportu.
Jak dotąd – w ramach aktualnej perspektywy – CUPT i beneficjenci podpisali już ponad 80 umów na wsparcie. Ale z każdym dniem ta liczba stale wzrasta, ponieważ cały czas rozpoczynają się nowe nabory.
– Zakończyliśmy już nabór wniosków w trybie konkursowym na autobusy i pasażerski tabor kolejowy z KPO. Dodatkowo jesteśmy w trakcie rozpatrywania wniosków z kilku konkursów. Z FEnIKS analizujemy wnioski złożone na dofinansowanie infrastruktury lotniczej w TEN-T, kolei i bezpieczeństwa na kolei, a z KPO na transport intermodalny, tramwaje i kolejne autobusy. Co ważne, właśnie ogłosiliśmy nowy konkurs na zeroemisyjny tabor autobusowy wraz z niezbędną infrastrukturą – tłumaczy Sylwia Cieślak-Wilk, zastępca dyrektora CUPT.
9 września 2024 r. wystartował 3. z rzędu nabór na autobusy z KPO, który zakłada wsparcie przedsięwzięć w zakresie zakupu nowego zeroemisyjnego taboru autobusowego (elektrycznego, wodorowego) wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania/ tankowania. Łączna pula środków na wsparcie to prawie 591 mln zł. Wnioski mogą składać operatorzy i organizatorzy publicznego transportu zbiorowego do 4 października 2024 r.
Natomiast w najbliższym czasie CUPT planuje ogłoszenie nowych konkursów. W listopadzie: na transport intermodalny z FEnIKS 2021-2027. Środki pozwolą m.in. wybudować lub przebudować terminale czy zakupić nowy tabor kolejowy.
Wkrótce rozpocznie się też nabór dotyczący cyfryzacji transportu, czyli wyposażenia pojazdów kolejowych w system ERTMS zwiększający bezpieczeństwo ruchu oraz poprawiający komfortu pracy maszynistów. Planowany termin ogłoszenia naboru zależy od akceptacji programu pomocowego przez KE (ale jeszcze w 2024 r.).