Rok 2020 przyniósł wiele zmian w branży, ale 2021 nie pozostaje w tyle. W styczniu mamy do czynienia z szeregiem nowych regulacji: naklejki we Francji, duński krok ku płacy minimalnej czy zwroty kar za przeciążenia. Do tego wszystkiego doszedł – czy jadąc do Anglii, jesteś już na niego gotowy?
Wynegocjowana umowa o handlu i współpracy pomiędzy UE i Wielką Brytanią utrzymała wykonywanie transportu na dotychczasowych zasadach, jednak wprowadziła również nowe obowiązki.
Transport drogowy – co się zmieniło?
Regulacje, jakie pojawiły się w tej kwestii, nadal podtrzymują możliwość swobodnego wykonywania przewozów do/z terytorium Unii Europejskiej i do/z oraz przez terytorium Wielkiej Brytanii. Dlaczego tak się stało? Jest to możliwe na podstawie licencji wspólnotowej – wypis z licencji musi oczywiście znajdować się w pojeździe w ramach potwierdzenia jego posiadania.
– Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, zostały też wprowadzone ograniczenia w wykonywaniu kabotażu. Obecnie ustawodawca dopuszcza wykonanie do 2 operacji kabotażowych na terytorium Wielkiej Brytanii w ciągu 7 dni – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Hrabstwo KENT – bez pozwolenia nie wyjedziesz
Podczas wyjazdu z Wielkiej Brytanii przez port Dover lub Eurotunel, kierowca jest proszony o przedstawienie specjalnego zezwolenia. Jakiego? Mowa tutaj o zezwoleniu KAP (Kent Access Permit), które jest wymagane dla pojazdów powyżej 7,5 tony. – I co ważne – należy je okazać nawet przy jeździe na pusto. Dokument ważny jest 24 h i można go uzyskać poprzez dedykowany serwis https://www.gov.uk/check-hgv-border. Jeżeli w zezwoleniu zostaną podane nieprawdziwe dane lub, co gorsza, kierowca nie będzie w jego posiadaniu, można liczyć się z grzywną w wysokości £300 – tłumaczy Marek Kliś, radca prawny Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Warto podkreślić, że pojazdy poniżej 7,5 tony lub korzystające z innych portów nie są zobowiązane posiadać zezwolenia KA.
Jak za dawnych czasów – wróciły kontrole celne
Unia Europejska i obowiązujące wewnątrz niej regulacje nieco nas rozleniwiły w kwestii przekraczania granic – legitymowanie się tylko jednym dokumentem czy brak opłat celnych niestety przeszło już do historii. Przynajmniej w przypadku Wielkiej Brytanii. Brexit spowodował wznowienie kontroli celnych na granicach. Przewoźnik każdorazowo musi pamiętać o tym, że przewożone towary wymagać będą zgłoszenia celnego. – Na pytanie „Jak to zrobić”, odpowiedź brzmi: należy zgłosić ten fakt samodzielnie w odpowiednim organie lub skorzystać z usług agencji celnej – kontynuuje Marek Kliś.
Należy pamiętać, że:
- Dokumenty celne wymagane dla każdej z procedur przewozu towarów (CTC, ATA, TIR) dla każdego portu wywozowego i kraju przeznaczenia można skonsultować tutaj.
- W przypadku towarów przemieszczanych na podstawie procedury CTC, firmy transportowe muszą korzystać z wymaganych dokumentów papierowych albo z serwisu do obsługi przewozu samochodami ciężarowymi GVMS w celu zakończenia przewozu tranzytowego przy wjeździe do Wielkiej Brytanii.
- W przypadku towarów specjalistycznych wymagane będą dodatkowe dokumenty, np. eksportowe świadectwo zdrowia, świadectwo połowowe, świadectwo fitosanitarne, zezwolenie na wywóz leków kontrolowanych. Transport odpadów również posiada dodatkowe obostrzenia – więcej informacji dostępnych tutaj.
Border Force – jeszcze większa uwaga na bezpieczeństwo pojazdów
Jeszcze przed oficjalnym Brexitem pojawiły się głosy mówiące o tym, że Brytyjczycy będą zwracać szczególną uwagę na zabezpieczenia pojazdów podczas podróży. I okazało się to być prawdą – są sygnały o wzmożonych kontrolach w tym zakresie.
– Jeśli kierowca nie zabezpieczy pojazdu i podczas kontroli okaże się, że do pojazdu wtargnęli nielegalni imigranci – kierowca oraz firma mogą zostać ukarani grzywną w wysokości £ 2000 za każdego nielegalnego imigranta – przestrzega Mariusz Hendzel.
W przypadku firm transportowych skuteczny system bezpieczeństwa pojazdów obejmuje:
- pisemne instrukcje obsługi systemu dla kierowców;
- solidne urządzenia zabezpieczające skutecznie chroniące pojazd, ładunek i przestrzeń ładunkową
- potwierdzenie szkolenia dla kierowców w zakresie korzystania z systemu i urządzeń zabezpieczających
- przekazanie kierowcom list kontrolnych bezpieczeństwa pojazdu
- monitorowanie, czy kierowcy przestrzegają zasad postępowania
W przypadku kierowców skuteczny system zabezpieczania pojazdów obejmuje:
- zastosowanie urządzeń zabezpieczających (np. kłódki, plomby o niepowtarzalnym numerze i linki mocującej plandekę) do zabezpieczania pojazdu po załadunku
- dokładne sprawdzanie urządzeń zabezpieczających i pojazdu po każdym postoju i przed wjazdem do Wielkiej Brytanii
- zapisywanie szczegółowych kontroli na liście kontrolnej bezpieczeństwa pojazdu, w celu wykazania zgodności z przepisami oraz możliwości przedstawienia ich funkcjonariuszowi służb granicznych.
Kancelaria Transportowa ITD-PIP pomaga uzyskać akredytację systemu zabezpieczeń wydaną przez brytyjski organ Border Force. – Akredytacja ta, podczas ujawnienia wtargnięcia nielegalnych imigrantów, pomoże w znaczący sposób zmniejszyć ewentualną grzywnę lub w ogóle odstąpić od jej nakładania – tłumaczy Mariusz Hendzel.
Więcej informacji na temat wykonywania transportu można znaleźć w poradniku opublikowanym przez Wielką Brytanię, dostępnym w języku polskim – Przewóz towarów pomiędzy Wielką Brytanią i Unią Europejską – wytyczne dla przewoźników i kierowców zawodowych