Rosyjskie linie będą odcięte od technologii Airbusa

Ursula von der Leyen o sankcjach wobec Rosji
Dati Bendo, European Union, 2022

Komisja Europejska zamierza nałożyć na Rosję pakiet sankcji, który opiera się na pięciu sektorach: finansowym, energetycznym, transportowym, kontroli eksportu i polityki wizowej. W ramach sankcji dla sektora transportowego, zakazana ma być sprzedaż samolotów oraz części do nich rosyjskim przewoźnikom lotniczym, a te korzystają przede wszystkim z maszyn Airbusa.

Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej wystąpiła 24 lutego 2022 r. na konferencji z udziałem przewodniczącego Rady Europejskiej Charles’a Michela i prezydenta Francji Emmanuela Macrona po nadzwyczajnym posiedzeniu RE dotyczącym inwazji Rosji na Ukrainę. Szefowa KE przestawiła uwagi wstępne dotyczące możliwych sankcji, jakie Komisja może nałożyć na Rosję.

Wpływ sankcji na rosyjską gospodarkę

– Sankcje będą one miały ogromny wpływ na rosyjską gospodarkę i elitę polityczną. Pakiet sankcji opiera się na pięciu filarach: pierwszy to sektor finansowy; drugi – sektor energetyczny; trzeci – sektor transportowy; czwarty – kontrola eksportu i zakaz finansowania eksportu; i piąty – polityka wizowa – powiedziała Ursula von der Leyen.

Sankcje finansowe ograniczą dostęp Rosji do najważniejszych rynków kapitałowych. KE chce uderzyć w 70 proc. rosyjskiego rynku bankowego, ale także w kluczowe przedsiębiorstwa państwowe, w tym w dziedzinie obronności. Sankcje podniosą koszty finansowania zewnętrznego Rosji, zwiększą inflację i stopniowo osłabią rosyjską bazę przemysłową.

Uderzenie w rafinerie

– Drugi główny filar dotyczy sektora energetycznego – kluczowego obszaru gospodarki, który przynosi państwu rosyjskiemu szczególne korzyści. Nasz zakaz eksportu uderzy w sektor ropy naftowej, uniemożliwiając Rosji modernizację rafinerii, które w 2019 r. przyniosły temu państwu dochody z eksportu w wysokości 24 mld euro – oznajmiła szefowa Komisji Europejskiej.

Trzecim filarem jest zakaz sprzedaży rosyjskim liniom lotniczym wszelkich samolotów, części zamiennych i wyposażenia. – Spowoduje to degradację kluczowego sektora rosyjskiej gospodarki i sieci połączeń w tym kraju. Trzy czwarte obecnej komercyjnej floty lotniczej Rosji pochodzi z fabryk w Unii Europejskiej, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Rosja jest więc w ogromnym stopniu uzależniona od tych państw – podkreśliła Ursula von der Leyen.

Rosja nie naprawi samolotów

Z zapowiedzi wynika, że rosyjskie komercyjne linie lotnicze zostaną odcięte od samolotów i części do samolotów Airbusa. Sankcje te będą bardzo bolesne, ponieważ przewoźnicy korzystają głównie z floty tego europejskiego producenta samolotów. Według danych z Wikipedii, flota Auerofłotu liczy obecnie 205 maszyn. Wśród nich jest 128 samolotów dostarczonych przez Aibrusa oraz 43 wyprodukowane przez Boeinga (łącznie to 171 jednostek). Komisja Europejska uzgadnia nakładane sankcje wraz z USA, dlatego można się spodziewać, że Rosja nie będzie mogła kupować także samolotów i części amerykańskiego potentata. Pod znakiem zapytania stają więc nie tylko rosyjskie inwestycji w nowe samoloty, ale też serwis i modernizacja już posiadanej floty.

KE ogranicza Rosji także dostęp do kluczowych technologii potrzebnych, aby zapewnić dobrobyt – półprzewodników i zaawansowanych technologii. Jeśli chodzi o piąty filar – politykę wizową, ma ona dotknąć rosyjskich dyplomatów oraz przedsiębiorców.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane