Realizowany przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia projekt „Przebudowa Nabrzeża Pomocniczego przechodzi do fazy wykonawczej. 19 grudnia 2025 r. zarządca portu podpisał umowę z konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot na realizację robót budowlanych.
Projekt prowadzony jest na podstawie Porozumienia zawartego pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia a Rejonowym Zarządem Infrastruktury w Gdyni. To porozumienie ma wymiar nie tylko formalny, ale i strategiczny: porządkuje zasady współdziałania instytucji funkcjonujących na wspólnym obszarze portowym oraz tworzy ramy do realizacji przedsięwzięć, które godzą potrzeby gospodarcze i logistyczne z wymaganiami wynikającymi z zadań Sił Zbrojnych.
„Kluczowym elementem uzgodnień było wyrażenie przez Rejonowy Zarząd Infrastruktury zgody na skrócenie Północnej Ostrogi Pilotowej o 40 metrów. Pozwoliło to na uzyskanie wewnętrznego przejścia o szerokości 140 metrów, co w praktyce przekłada się na możliwość wejścia do portu jednostek o szerokości do 60 metrów. Prace polegające na skróceniu ostrogi zostały zakończone przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia w 2021 roku, stanowiąc istotny etap przygotowawczy do dalszych działań inwestycyjnych w tej części portu” – informuje ZMPG.
– Przebudowa Nabrzeża Pomocniczego pokazuje, że port może skutecznie łączyć rozwój infrastruktury gospodarczej z wymaganiami wynikającymi z obecności infrastruktury o znaczeniu obronnym. To inwestycja, która nie jest odpowiedzią na chwilową potrzebę, lecz elementem długofalowego wzmacniania i porządkowania kluczowych obszarów portu. Projekty tego typu budują stabilność operacyjną na lata i zwiększają zdolność Portu Gdynia do bezpiecznego funkcjonowania w zmieniających się warunkach – powiedział Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W zamian za udzieloną zgodę, Zarząd Morskiego Portu Gdynia podjął się opracowania dokumentacji projektowej z pozyskaniem Pozwolenia na budowę oraz realizacji robót budowlanych związanych z przebudową Nabrzeża Pomocniczego. Aktualnie zadanie to wkracza w etap wykonawczy, co oznacza przejście od fazy przygotowań do realizacji prac w terenie. Jest to pierwsze zadanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia, którego etap wykonawczy prowadzony będzie zgodnie z metodologią BIM.
Wartość inwestycji wynosi blisko 40 mln zł brutto, a planowany czas realizacji to 22 miesiące. Przedsięwzięcie finansowane jest w całości ze środków własnych Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Realizacja inwestycji wpisuje się w długofalowe działania Zarządu Morskiego Portu Gdynia na rzecz rozwoju infrastruktury portowej oraz zwiększania zdolności portu do obsługi nowoczesnych, wymagających jednostek, przy jednoczesnym uwzględnieniu uwarunkowań bezpieczeństwa i specyfiki funkcjonowania portu jako obszaru o znaczeniu strategicznym.













