W ramach programu działań na rzecz ochrony klimatu niemiecki rząd federalny postanowił przeprowadzić w kraju związkowym Hesja testy nowego systemu transportu – elektrycznych ciężarówek ładowanych podczas jazdy energią z sieci trakcyjnej. Testowany odcinek autostrady ma 5 km długości prawego pasa (10 km w obu kierunkach).
ELISA to projekt autostrady dla e-ciężarówek na baterie, doładowywane przez pantograf z sieci zawieszonej nad jezdnia. Jest on realizowany dzięki dotacji 15 mln euro z projektów ENUBA i ENUBA2.
Celem projektu jest redukcja emisji zanieczyszczeń generowanych przez przewozy towarów. Autostrata z napowietrzną siecią zasilającą jest jednym z planowanych działań.
Prace nad e-autostradą dla e-ciężarówek prowadzi zarządca dróg w Hesji – Hessen Mobil we współpracy z naukowcami z Politechniki w Darmstadt. Sieć trakcyjną zasilaną z odnawialnych źródeł energii zainstalowano na autostradzie A5 między węzłami Langen / Mörfelden i Weiterstadt.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa przewozów, testowane pojazdy mają zamontowane baterie, zasilające silnik kiedy ciężarówka nie znajduje się pod siecią, a także dodatkowy silnik spalinowy.
Według serwisu Deutsche Welle, wkrótce podobne projekty wystartują w Badenii – Wirtembergii i Szlezwiku – Holsztynie.
W Niemczech każdego roku przewozi się drogami towary o łącznej wadze 4,5 miliarda ton. Ponad 70 procent przewożone jest samochodami z silnikami spalinowymi.